Aandacht voor well-being van je medewerker is beter voor iedereen

Onze werknemers hechten veel belang aan een goede work-life balans. Bij Volstok gaan we op zoek naar hoe we meer zuurstof kunnen creëren.

Johanna Keppens

De medewerkers van de Belgische animatiestudio Volstok mogen in hun handen knijpen met een Managing Director als Johanna Keppens. Zij zet vol in op well-being. Ze neemt het voortouw met opvallende maatregelen die helpen om werkdruk tegen te gaan. ‘Ik wil daar heel bewust mee omgaan. Onze mensen zijn immers het kapitaal.’ In dit eerste deel van 2 artikelen vertelt zij welke zeven interventies ze invoert.

Johanna is een ambitieuze ondernemer én heeft twee kleine kinderen. De dagelijkse uitdaging om alles gedaan te kregen, drijft haar om een voortrekkersrol te vervullen in work-life balance. ‘In een waardensessie met collega’s kwam dat als belangrijk thema naar voren. En dat blijkt niet voorbehouden aan mensen met kinderen; ook starters willen niet altijd fulltime werken.’ De redenen zijn divers. ‘De een moet om vijf uur de kinderen ophalen, de ander houdt van surfen en wil gaan zodra de golven goed zijn en de derde maakt naast zijn werk een film waarvoor hij een dag beschikbaar wil hebben.’ Zeven opvallende interventies.

#1 Een dag minder werken is fijn om je privézaken te kunnen regelen en werkdruk te verminderen. Bij Volstok kan het. Of je nu producer of leidinggevende bent. ‘Sommigen zien het als zwak, maar ik vind het juist heel mooi dat mensen weten wat ze nodig hebben om gelukkig te zijn. Je wilt niet dat ze na het werk uitgeteld in hun stoel ploffen en zich naar de volgende dag slepen.’

#2 Volstok kent meetingvrije dagen. ‘Onze mensen moeten kunnen doorwerken aan een klus. Dat werkt niet als ze van de ene meeting in de andere gaan, dat versnippert veel te veel. Dagen zonder meetings creëren extra zuurstof.’ Alle medewerkers zijn verantwoordelijk voor de eigen weekplanning. De enige regel is dat op maandag iedereen op kantoor moet zijn. ‘We delen dan informatie, inspireren elkaar en houden de persoonlijke connectie sterk.’

#3 Collega’s die niet continu hoeven te communiceren met klanten, bekijken nog maar twee of drie keer per dag hun mailbox. Dat geeft rust in hun dag en focus op het werk.

#4 Medewerkers mogen sporten tijdens kantooruren zonder dat aan te vragen. ‘Als het past, dan mag het. Werkdagen leggen veel beslag op je leven. Wanneer je de andere dingen daar nog naast moet proppen, dan raken mensen uit balans. Bovendien is creatief werk minder van 9-tot-5 te doen. Soms hebben onze creatieven nieuwe zuurstof nodig. Dan heeft het geen enkele zin om verplicht aan het bureau te blijven zitten.

#5 Collega’s hebben het recht op onbereikbaar zijn. ‘Er was in ons team heel lang de gewoonte om elkaar via WhatsApp te contacten. We hebben besloten om daarmee te stoppen. WhatsApp wordt niet meer gebruikt, alle communicatie verloopt via ons interne kanaal Slack en e-mail. Daar reageren de collega’s heel positief op. Want werk kwam via WhatsApp erg in privésfeer en dat gaf meer onrust dan gedacht.’

Voortrekker Johanna Keppens bant WhatsApp uit de werksfeer

#6 Johanna ziet ook mogelijkheden om efficiënter te werken. ‘Dat klinkt banaal, maar daar valt nog veel te halen. Ik zie veel winst in digitaliseren. Wij zijn onderdeel van PAKT, waar Belgische, Nederlandse en Scandinavische bedrijven in deelnemen. Samen gaan we een centraal programma voor facturatie en klantmanagement inrichten. Als dat goed loopt, hebben producers simpelweg minder handwerk te doen rond offertes, planningen facturen. Het is een tijdrovend en complex project, maar het staat hoog op mijn agenda, want ik denk dat well-being erdoor verbetert.’

#7 De samenwerking binnen PAKT biedt tot slot veel ruimte om elkaar te inspireren en werk te verdelen. ‘Onze Zweedse zuster Bsmart is bijvoorbeeld al ver op het vlak van well-being. Daar leer ik van. En ook hier gaat een goed centraal systeem helpen, omdat we er talenten en beschikbaarheid van alle medewerkers beter door in beeld krijgen. Dat zorgt voor een goede verdeling van de werkdruk.’

Gaat de invoering van deze interventies zomaar zonder slag of stoot? Waar moet je op letten en wat levert het op? Een tipje van de sluier: Volstok heeft nog nooit problemen gehad om nieuwe medewerkers te vinden. Dat lees je verder in de volgende bijdrage in juni.

Geschreven door Johanna Keppens. Zij is Managing Director bij animatiestudio Volstok, Part of PAKT: European ecosystem of content production companies with one vision: Creating quality content at scale! Volg Volstok op https://www.instagram.com/volstok/

Volstok - well-being
Volstok - well-being

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →