Complexe supermarktcommercial geen probleem meer dankzij 3D-decor

Een commercial opnemen in een supermarkt: dankzij de innovatieve techniek van Virtual Production kon PAKT dit realiseren binnen budget.

Dixan TVC - Virtual Production

Een commercial opnemen in een supermarkt: het is een veelvoorkomende vraag, maar ook een enorme logistieke uitdaging. Dankzij de innovatieve techniek van Virtual Production kon PAKT dit voor HENKEL (Dixan) realiseren binnen budget, met een topresultaat.

Uitdaging

Robert Verberne (PAKT-producer): ‘De Duitse wasmiddelfabrikant HENKEL heeft ons uitgedaagd om een commercial maken voor het merk Dixan. Er was een aantal voorwaarden:

  • De commercial speelt zich grotendeels af in een supermarkt
  • Enkele shots moeten worden gedraaid in een wasruimte met wasmachine.
  • De commercial is bedoeld voor de Zuid-Europese markt.
  • Er is budget voor één draaidag’.

‘Draaien in een supermarkt is zonder uitzondering een ingewikkelde klus’, vertelt PAKT-producer Robert Verberne. ‘Supermarkten zijn bijna altijd open voor klanten, dus de enige optie om te filmen is op zondagavond. Alle producten moeten strak in de schappen staan en concurrerende producten mogen niet in beeld komen.’ Vervolgens moet de hele crew nog naar een andere locatie , om de wasruimte in beeld te brengen.

Aanpak

PAKT kon de commercial toch realiseren dankzij Virtual Production. Dat werkt als volgt: de 3D artists van PAKT maken een supermarkt in 3D, die op een groot LED-scherm wordt geprojecteerd. Op de voorgrond bouwt PAKT twee fysieke schappen, waardoor de reële en virtuele wereld naadloos op elkaar aansluiten. Producer Robert Verberne: ‘In het decor is ineens alles mogelijk. We hebben de supermarkt iets mooier en aantrekkelijker gemaakt en meer afgestemd op een Zuid-Europees publiek. Vervolgens schakelden we virtueel over naar het washok. Ondanks het kleinere budget konden we toch aan alle wensen voldoen.’

4 voordelen van Virtual Production voor Dixan

  1. De supermarkt heeft een mediterrane sfeer, zonder dat daarvoor naar Zuid-Europa gereisd hoeft te worden
  2. Er zijn geen logistieke uitdagingen om in een supermarkt te filmen en er is geen CO2-uitstoot voor de reis ernaartoe
  3. In 1 dag kan PAKT beide locaties voor de commercial filmen. Een kleiner budget levert toch een hoge production value op
  4. De uitstraling van de supermarkt is zeer realistisch en zelfs mooier dan je in het echt voor elkaar kunt krijgen.

Dit artikel is de tweede in een reeks over Virtual Production. In de eerste aflevering lees je over de techniek van Virtual Production. In de derde aflevering geeft PAKT nog een voorbeeld van produceren op deze innovatieve manier.

Ben je geïnteresseerd, neem zeker contact op met Robert Verberne (robert@wenneker.amsterdam)

Dixan TVC - Virtual Production

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.