Groei marketeer = Groei business

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Best gek dat onze organisatiesystemen, en zeker ook onze schoolsystemen, voortvloeien uit de filosofie die dateert uit de 17e eeuw. De beroemde uitspraak van, “Ik denk dus ik ben”, heeft in de eeuwen daarna voor het Westen de toon gezet. Waar heeft dat toe geleid in het bedrijfsleven en bij de mens zelf? Wat voelen we bij ons werk? Hoe gaan we met elkaar om en met onszelf? Op haar prachtige manege midden in de natuur sprak ik ondernemer en oprichter van Heart4Earth hierover.

Machinemodel
Ja, die Decartes zag de mens als de optelsom van meetbare gegevens. Wel zo efficiӫnt dacht hij, want zo keek hij ook naar de realiteit. Om die meetbaar te maken ging hij het in kleine stukken opknippen. Wel zo efficient dacht hij. Die zogenaamde efficientie werd later tijdens de industriӫle revolutie in de fabrieken doorgevoerd. Ook bedrijven gingen op die manier werken. Het machinemodel werd een feit en daarmee mechaniseerde ons mensbeeld. De eenheid van hart en hoofd, dat voor Decartes de normaalste zaak van de wereld was, werden uiteengerukt. Dingen doen vanuit je hart doe je maar in je vrije tijd!

Zelfverrijking
De laatste jaren is er steeds meer weerzin tegen het machinemodel. Mensen beginnen weer te voelen. Ze worden zich bewust van het leed onder andere bevolkingen die honger leiden. Ze verzetten zich tegen de uitputting van de grondstoffen, tegen de schandalige zelfverrijking van de banken en de vervuiling van ons milieu. Echter, hard gaan de veranderingen niet. Jolanda: ”Mensen hebben tegenwoordig geen werkelijk contact meer met henzelf en de ander. Er is geen bezieling, slechts leegte en dat is armoede. De crisis waar we nu inzitten in eigenlijk een kans om anders met de wereld om ons heen om te gaan dan daarvoor. Overal is er beleid voor, behalve voor hulpbronnen van de aarde. We worden nu gedwongen om erover na te denken.”

Angst
Wat zouden bedrijven en in het bijzonder de marketeer hierin kunnen betekenen? Jolanda: “Juist marketeers zijn degenen die bedrijven kunnen helpen ergens voor te gaan staan. Zij kunnen het pad naar een betere toekomst ruimen. Dit betekent dat ze veel moeten loslaten.” Zijn er op dit moment al veranderingen gaande binnen de marketing? Jolanda: “Jazeker, alleen zijn die marketeers nog heel voorzichtig bezig. Het is heel moeilijk om afscheid te nemen van de huidige zekerheden. Bij de meeste bedrijven heerst angst of ze worden geleid door angst. De marketeers zullen dus nog meer de verbinding met zichzelf moeten aangaan. Dat geeft veel vitaliteit en is heel inspirerend voor hun werkomgeving.”

Hier valt iets voor te zeggen. Marketeers zijn verantwoordelijk voor creatie, het realiseren van al dan niet strategische groei-ambities. Door bewuster na te gaan hoe hun bedrijf impact heeft op de wereld en hieraan een zinvolle bijdrage te leveren, benutten ze hun potenties en kwaliteiten beter. Zelfsturing vanuit hun eigen kracht en talent zogezegd. Wat een power zou dat opleveren voor het bedrijfsleven! Je hebt dan mensen in je tent die explosief creatief persoonlijk groeien (en dat is toch wat vele CEO’s willen volgens een) en er daarnaast de organisatie naar meer duurzame winst leiden.

Zie hieronder een mooie filmopname van het gedachtegoed van Jolanda Vuyk:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie