Heineken beste in online financiële communicatie

Bierbrouwerij Heineken heeft de beste online financiële communicatie van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven. De bierbrouwer presteert bovengemiddeld op bijna alle onderdelen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit onderzoek van Financieele Dagblad voor . Heineken heeft zijn eerste plaats te danken aan zijn brede prestatie wat betreft financiële online communicatie. De website is responsive en dus geoptimaliseerd voor verschillende schermgroottes, biedt veel beeld- en videomateriaal, uitgebreide webcasts en nieuwe features. Daarnaast geven ze een duidelijke visie over de impact van de organisatie op de diverse stakeholdergroepen en worden er concrete targets en resultaten met betrekking tot MVO weergegeven. Bovendien is er uitgebreide informatie over de strategie, activiteiten en markten, het aandeel en de financiële doelstellingen op de site te vinden.

Midkap: USG People
Binnen de categorie midkap scoort de website van USG People het hoogst. Vorig jaar viel deze site nog buiten de top 5. De website scoort vooral goed door eenvoud en toegankelijkheid. Tegelijkertijd is het bedrijf actief op social media en beschikt het over een app gericht op investeerders, iets wat de meeste bedrijven uit de Midkap niet hebben. Grontmij is dit jaar de winnaar binnen de categorie overige fondsen. Het bedrijf eindigde vorig jaar nog derde in deze categorie. De stijging wordt verklaard doordat het bedrijf dit jaar hoger scoort op de dimen¬sies toegankelijkheid en interactiviteit.

Responsive en duurzaamheid
Dit jaar richten bedrijven zich met name op de toegankelijkheid van de financiële communicatie via mobiele kanalen.

In 2012 nam het aantal jaarverslag-apps een enorme vlucht. Het aantal apps met daarin meer dan alleen het jaarverslag nam ook licht toe. Inmiddels zien we dat meer bedrijven het voorbeeld van Shell (winnaar van vorig jaar) zijn gevolgd en het aantal apps met daarin alleen het jaarverslag afneemt. Deze ontwikkeling is in overeenstemming met de inzichten uit onze interviews. Analisten geven aan dat mobiele devices geschikter zijn om op de hoogte te blijven of iets op te zoeken over de bedrijven die zij volgen.

Vorig jaar zagen we dat het aantal mobiele websites stagneerde. Dit jaar zien we een nieuwe vorm opkomen die de corporate website toegankelijker maakt op mobiele devices, namelijk responsive design.

De informatievoorziening omtrent Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de online communicatie. Dit is niet alleen terug te zien aan de locatie van de informatie op de corporate website. Meer en meer wordt er gebruik gemaakt van visualisaties om de informatie aantrekkelijker en bondiger weer te geven.

Toekomstverwachtingen
De verwachting is dat bedrijven de komende jaren verder in gaan spelen op de toenemende behoefte aan informatievoorziening via mobiele devices. Voor alle devices geldt dat content in de toekomst eenvoudiger gepresenteerd gaat worden. Focus komt te liggen op het bondiger, transparanter en boeiender communiceren van bedrijfs- en financiële informatie.

Het onderzoek naar de websites werd gehouden door . Hier de top-10:
1 Heineken
2 DSM
3 Royal Dutch Shell
4 Unilever
5 Randstad
6 ASML Holding
7 Wolters Kluwer
8 Arcelor Mittal
9 Philips
10 KPN

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie