Hulporganisaties wijzen NOC/NSF op ‘foute’ sportkleding

NOC/NSF moet bij de aanschaf van sportkleding zijn verantwoordelijkheid nemen voor de barre arbeidsomstandigheden waaronder deze door werknemers in lage lonenlanden wordt gemaakt. Dat stellen de hulporganisatie Novib, de vakcentrale FNV en de Stichting Schone Kleren Kampagne (SKK) in een rapport dat ze donderdag hebben overhandigd aan de sportkoepel in het Amsterdamse Olympisch stadion.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De organisaties baseren zich in hun betoog op een onderzoek van de internationale moederorganisatie van Novib, Oxfam. Daaruit blijkt dat bekende sportkledingmerken als Adidas, Puma, Fila en Umbro hun werknemers genadeloos uitbuiten. Ook het kledingmerk Asics, sponsor van het Nederlandse Olympisch team, zou zich daaraan schuldig maken.
Novib, FNV en SKK vinden dat NOC/NSF voortaan bij het afsluiten van een sponsorcontract uitbuiting van werknemers als serieus discussiepunt aan de orde moet stellen. Bovendien hebben de organisaties donderdag ook Asics benaderd en gevraagd de arbeidsomstandigheden van zijn werknemers te verbeteren.

Uit het onderzoek van Oxfam blijkt dat werknemers in de fabrieken van sportmerken worden gedwongen tot extra lange werkdagen. Ook worden zij veelal onderbetaald of zelfs niet betaald. Een zevendaagse werkweek is geen uitzondering. Ook een werkdag van zestien uur komt veel voor. De organisatie baseert haar uitspraken op onderzoek in zeven landen, bestaande uit persoonlijke interviews met werkers in sportkledingfabrieken.
De concurrentie tussen de sportmerken is groot. In de laatste vijf jaar is de prijs van sportkleding gedaald met 10 procent. Grote merken veranderen hun kledinglijn elke maand om hun klanten aan hun merk gebonden te houden. Een aantal van de sportmerken heeft aangegeven het rapport zorgvuldig te zullen bestuderen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie