Kids, kilo’s en kijkcijfers

De Nederlandse Hartstichting en De Stichting De Kinderconsument zijn vorige week gestart met een project over de effecten van voedingsmarketing op kinderen. ‘Kids, Kilo’s en Kijkcijfers’ is door de Europese Commissie vergeven aan het European Heart Network, de verenigde hartstichtingen in Europa.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het project moet naast gedetailleerde gegevens over de problematiek ook concrete beleidsadviezen en adviezen op het gebied van preventie opleveren op zowel nationaal als Europees niveau. De Europese Commisie stelt in totaal twee miljoen euro ter beschikking aan de verschillende stichtingen, de Hartstichting krijgt 60 procent van haar werk vergoed. De looptijd van het project is vastgesteld op 32 maanden, met tussentijdse rapportagemomenten. De eerste cijfers, afkomstig van een literatuuronderzoek naar twee Britse onderzoeken over obesitas, worden in het vierde kwartaal van dit jaar bekend gemaakt.

Het project ‘Kids, Kilo’s en Kijkcijfers’ is een reactie van de Hartstichting en De Kinderconsument op de verontrustende ontwikkelingen op het gebied van overgewicht en obesitas bij kinderen. De afgelopen zestien jaar is het aantal kinderen met obesitas verachtvoudigd. De laatste tijd komt extreem overgewicht zelfs al voor bij kinderen van vier jaar. Tussen 1980 en 1997 is het aantal jongens van 5 tot 11 jaar met overgewicht van 4 naar 10 procent gestegen. Onder volwassenen kampt 40 procent van de inwoners van Nederland met overgewicht.

Karen van Reenen, programma manager Jeugd bij de Nederlandse Hartstichting; ‘Onderzoek laat zien dat overgewicht vooral wordt veroorzaakt door omgevingsfactoren en dus met de juiste ingrepen kan worden voorkomen. Een omgevingsfactor die een rol speelt in de ontwikkeling van overgewicht bij kinderen is de marketing van voedingsproducten. Het project ‘Kids, Kilo’s en Kijkcijfers’ moet ons meer inzicht geven in de effecten van voedingsmarketing op kinderen in Nederland.’
Liesbeth Hop, beleidsdirecteur Kinderen en Reclame, Stichting De Kinderconsument; ‘De Stichting De Kinderconsument maakt zich sterk voor het verbeteren van de mediavaardigheid en de commerciële weerbaarheid van kinderen en vindt dat kinderen recht hebben op gezondheid en opvoeding. Wij zijn overtuigd van het belang van het project ‘Kids, Kilo’s en Kijkcijfers’ in deze tijd en denken dat het een belangrijk platform is om met alle partijen te zoeken naar betrouwbare gegevens en daadkrachtige oplossingen, zodat er daadwerkelijk iets zal veranderen aan het groeiende gezondheidsprobleem bij kinderen.’ Hop start vanaf volgende week ook een eigen project: "De Kinderconsument komt vanaf volgende week met een daadkrachtig project, gericht op het commercieel weerbaar maken van kinderen. Het wordt een educatief programma, gericht op de thuissituatie en school.'

De Hartstichting en De Kinderconsument beogen alle belanghebbende partijen in Nederland te betrekken bij het project. De Stichting De Kinderconsument is een onafhankelijke not-for-profit organisatie en behartigt de belangen van kinderen en hun ouders op het gebied van Media en Reclame.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie