Premium

'Logisch dat er meer creatieve bureaus winnen bij Media Lions'

INTERVIEW Media Lions Jurylid Edward Knol: 'The Big Idea komt toch bij de creatieve bureaus vandaan, mediabureaus doen vaker aan The Long Idea.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

, waarbij Nederland met 1 keer goud en 2 keer brons werd beloond. Jurylid Edward Knol – die op dat vlak debuteerde in Cannes - noemde de ingezonden cases van hoog niveau, &;maar je ervaart snel welke cases er met kop en schouders bovenuit steken. Je ziet in deze mediacategorie dat men effectiviteit en creativiteit goed laat samengaan’, zegt de managing director van Maxus (Group M). ‘Voor mediabureaus draait het vaak sec om media performance, zeg maar de effectiviteit van campagnes, maar bij Cannes Lions cases gaat het echt hand-in-hand met creativiteit. Dat leverde prachtige merkcampagnes op.’ 

Mediabureaus
Het is een jaarlijks terugkomende discussie: meer reclame- dan mediabureaus winnen Media Lions. Vorig jaar besloot de Cannes-organisatie naar aanleiding van klachten van verschillende mediabureaus over het aantal gewonnen Media Lions in Cannes, het &;creditbeleid&; te herzien. Maar ook dit jaar gaan de creatieve bureaus weer met de eer strijken. Knol: ‘Ik vind het wel begrijpelijk dat bij de Media Lions meer reclame- dan mediabureaus winnen. Het heet nog altijd het Festival of Creativity. The Big Idea komt toch bij de creatieve bureaus vandaan, mediabureaus doen vaker aan The Long Idea. Desalniettemin vind ik dat de inzendingen wel echt tot de Media Lions categorie behoren, gezien de manier waarop ze tot leven komen en de consument bereiken via mediakanalen. En daar beoordelen we als jury op.’

Wat hem verder opviel: de combinatie tussen technologie en oude media wordt steeds meer toegepast, bijvoorbeeld bij een printadvertentie van Nivea – goed voor goud – die met je mobiel communiceert. ‘Daarnaast is er een aantal prachtige koppelingen naar secondscreengebruik.’ 



Edward Knol

Nederlandse Leeuwen
De GP voor Coca-Cola’s ‘Happy ID’ vindt Knol terecht. ‘Het is natuurlijk wel een kwestie van “It takes big bucks to make something beautiful”, maar het is een prachtige case waarbij heel consistent op het merk en “Spreading happiness around the world” wordt ingezet. Die consistentie vonden wij als jury heel belangrijk. Bij sommige cases miste ik de relevantie of relatie met het merk.’ 

Nederland viel dus in de mediacategorie drie keer in de prijzen. Daarover zegt hij: ‘Over Sweetie is al veel gezegd. Heineken heeft veel mooi werk ingestuurd en ik had meer dan 1x brons voor ze verwacht. Bij “Have a seat” van KitKat zie ik ook weer de consistentie van het merk terug. De juryleden moesten bij de presentatie van die case allemaal glimlachen, dus je ziet dat het werkt. Een goed idee dus, maar ook niet meer dan brons.’ 

Jureringsproces
Verder wil Knol nog kwijt dat het gehele jureringsproces uitstekend was georganiseerd. ‘Je hoort wel vaak andere geluiden, zoals voortrekken, partijdigheid et cetera, maar dat heb ik helemaal niet gezien. Ik jureerde steeds in verschillende groepen die allemaal gelijkwaardig verdeeld waren en steeds over verschillende categorieën heen. Het was erg goed geregeld.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie