Marktplaats/exchange: samenwerkingsverband of slagveld?

Afgelopen jaar zijn in de levensmiddelenmarkt maar liefst vier grote marktplaatsen aangekondigd : twee van fabrikanten en twee van winkeliers. Sindsdien is er keihard gewerkt om deze virtual exchanges operationeel te krijgen. Alle vier staan nu voor hun serieuze lancering, zo schrijft het Tijdschrift voor Marketing deze maand.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Voorlopig dienen de excchanges vooral als elektronische inkoopplatform en logistiek zenuwcentrum, maar in de toekomst krijgen ze ook een belangrijke marketingrol. Als ze tenminste ongeschonden uit de onderlinge machtstrijd komen.

‘Wij hebben dit kwartaal voor het eerst inkomsten’, vertelde Judy Sprieser onlangs bij de opening van het Europese hoofdkwartier van Transora in Hoofddorp. Transora is de marktplaats waar fabrikanten zoals Unilever, Heineken, Nestlé en Coca-Cola boodschappen doen. In deze fase beperkt dat shoppen zich overwegend nog tot bestaande suppliers. Procter & Gamble nodigt bijvoorbeeld zijn huidige grondstofleveranciers uit om orders via de marktplaats af te wikkelen. De aanbesteding, de offerte en de logistieke afwikkeling verloopt dan via de software die speciaal voor Transora ontwikkeld is. Maar in de toekomst worden dezelfde functies ook toegankelijk voor anderen, en bovendien worden daar ras nieuwe functies aan toegevoegd.

Wat maakt zulke marktplaatsen relevant voor marketing? Ze dienen immers in de eerste plaats om de doelmatigheid van de bestaande toeleveringsketens te verhogen. Veel marketeers zijn in de huidige ontwikkelingsfase van de marktplaatsen dan ook niet betrokken. Het zijn vooral IT-experts, logistieke deskundigen en inkopers die zich nu met de opbouw van de marktplaatsen bemoeien. Maar hun werk is uitermate interessant voor marketing. Alleen al omdat de marktplaatsen, als ze waarmaken wat ze beloven, een stevige kostenbesparing opleveren voor de betrokkenen. En dat vertaalt zich in lagere consumentenprijzen. Een tweede voordeel van het marktplaats-model is dat de leversnelheid en -betrouwbaarheid verbeterd wordt. Het risico van overschotten en tekorten wordt kleiner, door meer ketentransparantie en gezamenlijke planning. Transora heeft nog niet zo lang geleden collaborative planning, forecasting en replenishment toegevoegd aan zijn aanbod, een techniek waardoor toeleverancier, fabrikant en retailer hun verschillende planning-systemen op elkaar kunnen afstemmen. Dat moet uiteindelijk niet alleen een kostenvoordeel opleveren, maar ook de mogelijkheid om veel sneller te reageren op veranderingen in de vraag. Belangrijk voor bederfelijke artikelen en modegevoelige producten. Transparantie komt ook de lancering van nieuwe producten ten goede. Zowel fabrikanten als retailers weten immers sneller of een introductie wel of niet opgepikt wordt door de markt.

Toch zullen op termijn de gevolgen voor marketing nog veel ingrijpender zijn als de technologie om elektronische kortingsbonnen te maken en te verspreiden beschikbaar komt, maar zeker ook de mogelijkheid om zo informatie over consumenten te verzamelen. Transora wil op termijn zelfs actief worden in media-buying.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie