Media-uitgaven eind 2008 voor het eerst in de min

De bruto mediabestedingen hebben in het laatste kwartaal van 2008 voor het eerst in jaren een flinke dreun gekregen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In totaal geven de tellingen van Nielsen aan dat de bruto bestedingen in de maanden oktober, november en december met vier pct daalden ten opzichte van dezelfde periode in 2007. In alle vier de kwartalen van 2007 werd nog een flinke plus ten opzichte van 2006 gerealiseerd, respectievelijk met 6, 5, 11 en 10 pct. Over heel 2007 resulteerde dat in een groei van 8 pct.

Ook in de eerste drie kwartalen van vorig jaar werd door Nielsen nog een stijging van de bruto uitgaven geregistreerd, van respectievelijk 6 (eerste kwartaal), 3 en 5 pct. Over heel 2008 leverde dat een plus op van 2 pct. Met -4 pct is het vierde kwartaal van 2008 dus het eerste in mineur. Uitgesplitst naar mediumtype, leveren alle media behalve radio in de laatste drie maanden van 2008 in, dagbladen -8 pct, publieks- en vaktijdschriften -7 pct en tv -3 pct. In totaal werd er in 2008 volgens Nielsen iets meer dan zes miljard euro in de media besteed, tegen 5,9 miljard in 2007 en 5,4 in 2006.

Kijken we specifiek naar de bestedingsontwikkeling in de laatste drie maanden van 2008, dan is de afname met 4 pct consistent, maar zijn er per maand verschillen per mediumtype. Zo leveren kranten in december 9 pct van de bestedingen in ten opzichte van december 2007, maar was de daling in oktober nog 10 pct. Publiekstijdschriften verliezen in december 5 pct, terwijl dat in november nog 12 pct was. Ook vakbladen leveren in november (-14) meer in dan een maand later (-10). Tv verliest in december 1 pct, maar in oktober en november 4 pct. Radio tenslotte verliest alleen in november, en plust in oktober en december.

De bruto mediabestedingen van Nielsen worden gewaardeerd tegen de bruto tariefkaarten. Dat wil zeggen dat er geen rekening is gehouden met eventuele kortingen of individuele prijsafspraken. De netto bestedingen zullen dan ook lager zijn. Cijfers over de online bestedingen verwacht Nielsen eind deze week.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie