Mediabrands sterkste groeier in 2012

De mediabureaus die vallen onder het Mediabrands netwerk in Nederland, groeiden in 2012 gezamenlijk met 24 procent naar een netto omzet van 981 miljoen euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat rapporteert Recma, het Parijse onderzoeksbureau dat de Mediabureau-industrie wereldwijd monitort.

De groei binnen Mediabrands Nederland werd in 2012 voor het belangrijkste deel gedreven door UM. (UM werd in 2012 ook uitgeroepen tot Mediabureau van het Jaar.) De netto omzet die Recma rapporteert, is 409 miljoen. In 2011 was dat nog 284 miljoen (+44 procent).

Mediabrands verstevigt hiermee tweede positie. Vorig jaar was het aandeel 20 procent, dit jaar is dat 23 procent. Het door Recma opgegeven netto totaal van de netwerkbureaus steeg van 3978 miljoen in 2011 naar 4336 miljoen in 2012 (+9 procent).

GroupM staat in de rapportage van Recma nog altijd onaantastbaar bovenaan de lijst. Met een netto omzet van 1745 miljoen haalde het 40 procent uit de markt. Dat is 1 procent minder dan in 2011, toen het nog goed was voor 41 procent. Hetzelfde geldt voor Mindshare. Dat voert de lijst van alle bureaus aan met een afstand van 128 miljoen euro op nummer twee (MEC), maar verliest in 2012 wel een procent marktaandeel ten opzichte van 2011. De hele groep groeit met 7 procent, net iets minder dan het gemiddelde van 9 procent.

Na fusie nummer drie
De fusie van Publicis en Omnicom leidt in Nederland niet tot een media-inkoopgroep die zich kan meten met GroupM. Althans niet wanneer we de netto cijfers van Recma van 2012 als uitgangspunt nemen. Publicis (425 miljoen) en Omnicom (406 miljoen) consolideren op 831 miljoen euro en dat zou een derde positie opleveren na GroupM en Mediabrands. Publicis groeide in 2012 met 5 procent ten opzichte van 2011, onder de gemiddelde marktgroei derhalve. De groei moet overigens toegeschreven worden aan Starcom (o.a. door internationale win van het Heineken account). Omnicom bleef gelijk.

Het Dentsu Aegis netwerk wordt in dit virtuele rijtje teruggeworpen naar de vierde plaats, maar in 2012 was het netwerk met een netto omzet van 581 miljoen euro nog goed voor een derde plek.

Havas Media Groep groeit in 2012 iets sterker dan gemiddeld: plus 11 procent. In de nieuwe situatie – dus na de fusie van Publicis en Omnicom - wordt de afstand tot het ‘volgende’ netwerk groter. De omzet van Dentsu Aegis is bijna drie keer zo groot als de 198 miljoen euro van Havas.

Klik om te vergroten:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie