Premium

Mediabureau M2Media haalt KPN/Hi-strateeg Frauenfelder binnen

INTERVIEW Met de komst van Dave Frauenfelder, wil M2Media de scope verder verbreden naar brand strategy. Adformatie sprak met hem.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Per 1 september gaat Dave Frauenfelder in dienst bij mediabureau M2Media in de functie van Brand & Strategy Director. Frauenfelder gaat volgens Nico Hilhorst, mede-oprichter en algemeen directeur van het bureau, onder andere invulling geven aan de sterk toegenomen vraag naar merk- en communicatiestrategie. Daarnaast zal zijn focus liggen op het prominenter op de kaart zetten van het zelfstandige mediabureau.

Hilhorst zegt met Frauenfelder naast &;een enorme dosis reclame- en communicatiekennis&;, ook nog &;de blik van de adverteerder&; in huis. Hilhorst: &;Zijn multidisciplinaire kennis en ervaring in het succesvol vermarkten van uitlopende producten, diensten en merken zal van grote waarde zijn voor de klanten van het bureau. Zijn winnaarsmentaliteit werkt aanstekelijk en inspirerend. Zijn komst geeft M2Media de extra boost om de reeds ingezette beweging naar een allround adviesbureau op het gebied van (digital) media- & marcomadvies versneld te realiseren.&;

Frauenfelder kwam in 2009 in dienst bij KPN als senior adviseur marketingcommunicatie van het jongerenmerk Hi en sinds 2011 de functie manager merk- & marketingcommunicatie Hi. Sinds oktober 2013 was hij onderdeel van het pitchteam voor de nieuwe bureauselectie van KPN en heeft hij meegewerkt aan de introductie van de nieuwe merkstrategie &;Voel je vrij&;, almede de nieuwe KPN campagnes &;4G voor heel Nederland&; en &;Begin gemist&;. Met zijn team won Frauenfelder vele prijzen waaronder de SAN Consistent Accent voor Hi en meer recent de campagne from the web.

Adformatie sprak nu al met Frauenfelder en legde hem de volgende vragen voor. 

Van een adverteerder naar een mediabureau. Die stap zie je niet vaak. Wat was je overweging?
‘De bureaukant heeft me altijd geïnteresseerd en ik vond het altijd leuk om bij bureaus “in de keuken” te staan. Het leuke is dat je merkt dat als je met collega-merken spreekt, dat iedereen met dezelfde uitdagingen kampt. Met Hi hebben we de afgelopen jaren ver voorop gelopen. Met de ervaring die ik daarmee heb opgedaan, wil ik andere merken helpen. De klanten van M2Media zitten in toenemende mate met dezelfde vragen. Het zijn niet de klanten met de grootste budgetten, maar ze zijn wel op zoek naar meer dan een media-advies. ‘

Bij de grotere netwerkmediabureaus vind je het kaliber klanten waar je aan gewend bent. Toch kies je nadrukkelijk voor een kleiner, zelfstandig bureau. Waarom?
‘Ik houd heel erg van challenger brands. Brands die niet voor de geijkte standaard kiezen, maar merken die voor spanning en uitdaging gaan. Ik proef bij M2 dezelfde mentaliteit.’

Je houdt heel erg van challenger brands, maar je zat vijf jaar bij een telecombrand met één van de dikste portemonnees. Hoe valt dat te rijmen?
‘Ja, KPN is wel een heel grote speler, maar Hi heeft zoveel concurrentie dat je het geen groot merk meer kunt noemen. En het karakter van het merk is toch veel meer die van uitdager als je het vergelijkt met KPN. Je moet jezelf elke dag opnieuw uitvinden. Ik heb elke dag als een challenge ervaren. Ik wil graag met merken werken met zelfde vraagstukken.’

Je zult met veel lagere budgetten komen te werken. Hoe zie je dat voor je?
‘Voor mijn KPN- tijd heb ik gewerkt met budgettten van een ton tot miljoenen. De uitdaging is altijd het maximale te halen uit wat je tot je beschikking hebt. Het is me vaak opgevallen hoeveel effect je kunt sorteren met bijvoorbeeld 100 duizend gulden. Ik zie het juist als uitdaging om in een financieel andere league terecht te komen.’

Wat is het belangrijkste wat je meeneemt van je Hi-tijd?
‘Dat je altijd moet blijven pionieren en dat het contact met de consument altijd je grootste belang is. Wat inspireert ze? En hoe bindt je ze aan je merk?’

M2Media heeft geen loodzware digitale afdelingen. Is dat geen bezwaar voor jou?
‘Nou, onderschat ze niet, maar evengoed moeten– en zullen - we daar in investeren. Ik ben geen digitale specialist, maar ik heb door mijn ervaring bij Hi wel veel verstand van online. M2Media moet absoluut verder koersen op online. De directie is bereid om die investering te doen. We gaan nieuwe talenten aantrekken, M2Media gaat een nieuwe fase in.’

Je hebt al heel wat keer op het podium gestaan om marcomprijzen op te halen. Hoe bezie jij de Amma?
‘Ik ben dit jaar voor het eerst bij de uitreiking van de Amma’s geweest. Wat ik daar zie is een club van enthousiaste mediamensen. Mensen die in de media werken, verdienen het om een prijs in ontvangst te nemen. Wat ik ook zie is dat de mediakliek veel grapjes over zichzelf maakt in de trant van “we zijn eigenlijk de kelners van de boodschap”. Ik snap wel dat dat grapjes zijn, maar als daar een kern van waarheid in zit, dan moet je investeren om jezelf naar een hoger plan te brengen. Als het te weinig allure heeft, dan moet je daar echt iets aan doen. Wij gaan de komende jaren met M2Media werk leveren dat werkt. Dan komen de Amma’s vanzelf. De ambitie is om binnen een paar jaar de titel Bureau van het Jaar – wederom! -  binnen te slepen.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie