Online marktonderzoek biedt nieuwe kansen

Ze zeggen het niet hardop, maar eigenlijk zien veel opdrachtgevers marktonderzoek als een noodzakelijk kwaad. Internet biedt de marktonderzoeker nieuwe mogelijkheden, met name door de integratie van data. Daarmee kan de klant bij de klant meer respect verdienen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Internet heeft zich in snel tempo een niet meer weg te denken plek verworven in het marktonderzoek. Toch hebben veel onderzoekers nog steeds hun reserves. De kwaliteit van de data die online worden gegenereerd, zouden tekort schieten en ook de representativiteit zou te wensen overlaten. Die reserves mogen echter geen reden zijn om te blijven steken in het ouderwetse marktonderzoek. Want internet biedt mogelijkheden voor nieuwe toepassingen en kan ervoor zorgen dat de marktonderzoeker bijvoorbeeld bij product- en strategieontwikkeling meer op de voorgrond treedt. Die mogelijkheden voor vernieuwing zitten allereerst in de snelheid: onderzoeken kunnen veel eerder worden afgerond, en de verwerking van de data kan verregaand geautomatiseerd verlopen. Maar belangrijker is dat online marktonderzoek integratie van data mogelijk maakt, en dat leidt tot nieuwe vormen van onderzoek. Zo kunnen cijfers over het aantal hits van een bepaald merk of product bij zoekmachines gekoppeld worden aan de vragen bij een online enquête. Klachten over bepaalde producten in nieuwsgroepen kunnen worden gebruikt als uitgangspunt voor onderzoek en resulteren in ‘brand warnings’, waarop dan in de communicatie snel kan worden ingespeeld. Door zo data te koppelen, kunnen nieuwe inzichten ontstaan. Dat kunnen marktonderzoekers weer gebruiken om hun vak op een hoger niveau te tillen, en zo bij de opdrachtgever meer waardering te oogsten.

< SIZE=1>Bron: planung & analyse<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie