PR-bureau Qatar slaat plank mis met pseudo-voetbalblog

Portland ontkent betrokkenheid bij zwartmaken tegenstanders WK-voetbal 2022

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Portland, het pr-bureau van woestijnstaat Qatar, heeft een voetbalsite gelanceerd waarop prominente Britse criticasters van het WK-voetbal in Qatar worden zwartgemaakt. Portland ontkent betrokkenheid bij de site. Maar volgens het Britse Channel 4 verwijderde het bureau zijn registratiegegevens de dag na lancering van de site.

, zoals de site heet, presenteert zich als een normale voetbalblog. Maar op de site verschijnen, naast de meer neutrale berichten, ook positieve berichten over het ‘Winter Wonderplan’ in Qatar én blogs waarin bekende voetbalpersoonlijkheden worden zwartgemaakt die zich kritisch uitlieten over het WK-voetbal in Qatar. Zo wordt onder anderen de bekende voetbalpresentator Gary Lineker een hypocriet genoemd omdat hij in het verleden betaald zou zijn  door Al Jazeera, dat volgens de blog eigendom is van Qatar. Bovendien maakt de voetbalpresentator reclame voor chips en zegt dat het geen kwaad kan. Ook de voorzitter van de Britse voetbalbond krijgt een veeg uit de pan.  

Opmerkelijk is dat slechts een auteur met naam en toenaam genoemd wordt op de site. Dat is de voormalig spindoctor van Tony Blair, Alistair Campbell. Tot voor kort zat Campbell in de Strategy Council van Portland.

Volgens Campbell is het toeval dat het stuk op The Pressing Game verschijnt. &;If I recall correctly I wrote a piece for The Pressing Game about how badly wrong the pundits got the World Cup which for obvious reasons I couldn&;t get placed in most media outlets ...’

De cover up van de site lijkt niet heel erg geslaagd. Volgens Portland werd de site door een oud-medewerker opgezet en is deze daarbij geholpen door het technische team van de pr-firma. Portland ontkent echter dat de site deel uitmaakt van hun pr-strategie die ze voor Qatar ontwikkelen.
Maar volgens Channel 4 werd de eerste tweet over een verhaal op The Pressing Game door een  partner (en het hoofd digital) van Portland verstuurd. Die tweet is inmiddels verwijderd.  
Het fenomeen waarbij een blog als cover up wordt ingezet voor de werkelijke bedoelingen van de afzender, wordt Astroturfing genoemd. Kunstgras dus, als verwijzing naar de erkende en openlijke grass-root technieken.  
Portland is lid van de Britse Public Relations Consultants Association, dat in haar gedragsregels de inzet van dergelijke technieken verbiedt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie