‘Probleem ongevraagde vervolgzendingen neemt toe’

ConsuWijzer ontving in 2013 ruim 70.000 meldingen van consumenten die 'vastzitten' aan een abonnement waar men moeilijk weer vanaf komt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zijn er ruim twee keer zoveel als in 2012. Het betreft consumenten die instemmen met een eenmalige gratis proefzending, maar daarna dure vervolgzendingen ontvangen. ConsuWijzer is het overheidsloket voor consumenten van ACM (Autoriteit Consument & Markt).

Als consumenten niet uitdrukkelijk hebben ingestemd met vervolgzendingen, hoeven ze deze niet te betalen, maar uit de meldingen blijkt dat ze dat vaak wel doen. Consumenten denken soms zelf iets fout gedaan te hebben, bijvoorbeeld omdat ze niet alle kleine lettertjes hebben gelezen. ConsuWijzer waarschuwt consumenten geregeld tegen deze praktijken.

Afmelden voor de vervolgzendingen bij de aanbieder lukt vaak niet, aangezien deze niet of slecht bereikbaar is of aangeeft dat de afmelding te laat komt, zo constateert Consuwijzer. ‘Als de rekeningen niet tijdig worden betaald, wordt regelmatig een incassobureau ingeschakeld om betaling af te dwingen. Onder druk betaalt men de rekening, terwijl de wet zegt dat als de vervolgzendingen ongevraagd zijn men deze niet hoeft te betalen.’

ConsuWijzer adviseert consumenten om regelmatig hun bankafschrijvingen te controleren en als er sprake is van onterechte incasso direct actie te ondernemen. Medio 2014 worden nieuwe Europese consumentenregels van kracht die consumenten beter beschermen. Dan hebben consumenten niet alleen bij telefonische en online aankopen, maar ook bij verkoop op straat een bedenktijd.

In zijn jaarrapport wijst ConsuWijzer er ook op dat het aantal meldingen over telecombedrijven is afgenomen, waarmee de detailhandelsbedrijven non-food nu de belangrijkste sector is geworden waarover consumenten klagen. Het aantal meldingen over het Bel-me-niet register vertoont ook een dalende trend (2013: 9%, 2012: 11%, 2011: 14%). De trend dat de meldingen over online aankopen het aantal meldingen over fysieke winkels overtreft zet door (2013: internet 14% - winkels 12%, 2012: internet 14% - winkels 13%, 2011: internet 11% - winkels 14%).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie