Stofzuigen op vrijdag met Turbomientje

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik kwam toevallig een onderzoek van stofzuigerfabrikant tegen. Het bedrijf heeft onderzoek laten doen naar vloeronderhoud in Nederland. Tja, is dat nou interessant zul je zeggen. Omdat we gemiddeld 85 uur per jaar besteden aan stofzuigen, het behoorlijk wat ergernissen, onenigheid en lichamelijke klachten schijnt te veroorzaken leek het me aardig een aantal insights te delen.

Bijna iedereen heeft een stofzuiger, het apparaat is dan ook voor vloeronderhoud het populairste product onder consumenten. Omdat consumenten vaak alleen overgaan tot aankoop van een nieuwe als een oude stuk is betreft een eventueel tweede exemplaar vaak een kruimeldief.

De grootste ergernissen zijn een kort snoer (37%), terwijl slechts 10% bij aankoop let op de lengte van het snoer. Het verwisselen van de stofzak is ook een bron van ergernis (32%), toch heeft slechts 10% een stofzakloze stofzuiger.

Driekwart van de Nederlanders oriënteert zich voor de aankoop van een nieuwe stofzuiger. Dat gebeurt vooral via internet (42%), brochures en folders (38%), maar ook worden eerst meerdere winkels bezocht (29%) en familie en vrienden geraadpleegd (9%). Slechts 3% van de stofzuigers wordt via internet gekocht. Zuigkracht, prijs en wattage zijn de belangrijkste zaken waar bij aankoop op gelet wordt. 38% laat zich in een winkel overtuigen van de zuigkracht door middel van een demonstratie.

Schoonmaken en stofzuigen leidt wel eens tot onenigheid in ruim 25% van de huishoudens. Bij maar liefst 20% van de respondenten woont minstens een persoon die allergisch is voor stof. Iets meer dan 50% vindt stofzuigen onder meubels het lastigst. Lichamelijke klachten zijn ook niet van de lucht. 41% klaagt over rugpijn na het stofzuigen. Ook zijn er klachten over pijn de armen (9%) en de schouders (8%).

Veel Nederlanders stofzuigen volgens een vaste route in huis, 22% heeft muziek aan tijdens het stofzuigen (zullen de buren leuk vinden) en als laatste de mooiste insight: 4% van de Nederlanders heeft een bijnaam voor de stofzuiger, zoals Turbomientje, Huilbezem of Kantelgeval.

Wat kunnen we hiermee? Of nog belangrijker wat kunnen stofzuigerfabrikanten hiermee? Allereerst: maak snoeren langer, of nog beter, maak een snoerloos apparaat. Ontwikkel een geluidloze stofzuiger, of als dat echt niet kan, bedenk of je iets kunt bedenken met muziekintegratie. Breng uitsluitend ergonomisch verantwoorde modellen op de markt én als laatste, bedenk eens een manier om het stofzuigen zelf leuker te maken?

Iemand leuke ideeën?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie