Premium

Talentspotting: ‘Deze tijd van pauze is een les’

Elke maand zet Adformatie een talent onder de 30 jaar in de spotlights. Dit keer: Daan Diks, freelance digital designer en eventorganisator

Talentspotting - Daan Diks

Overdag een succesvolle freelance digitaldesigner en evenementenorganisator, om ‘s avonds te ontpoppen tot welgewaardeerd dj. Daan Diks doet dat. Hij is 24 jaar oud en vorig jaar ‘with honors’ afgestudeerd in graphic design aan de HKU. Zijn afstudeerproject ‘Pos(t)er a day’ baarde opzien. 

Benieuwd als hij was naar hoe het algoritme van Instagram uitpakt voor het werk van een posterontwerper, begon Diks aan zijn afstudeerproject. Hij ontwierp posters voor fictieve doeleinden en plaatste deze op drie verschillende Instagram-accounts. Diks: ‘Ik vond het interessant om na te gaan hoe deze wereld werkt voor designers die niet in opdracht ontwerpen, maar enkel voor het platform. Voor de esthetiek, de kunst en de communicatie.’ 

Talentspotting - Daan Diks
Talentspotting - Daan Diks

'Elk project een kans'

Dat voelde, volgens Diks, alsof hij een onbekende wereld betrad die niet de realiteit was. Uiteindelijk ontwikkelde hij als onderdeel van ‘Pos(t)er a day’ een Instagram-story over zijn posters en deze ervaring: ‘Zo wilde ik het absurde van het algoritme dat de wereld in zijn greep heeft blootstellen.’

Ondanks de coronatijd gaat het goed met zijn freelance designpraktijk en werkt hij samen met klanten die zijn goede ontwerpen, passie en zijn strategische denken waarderen: ‘Ik zie elk project als een kans en ik benader mijn projecten analytisch en strategisch. Ik maak gebruik van onderdelen die goed werken en laat onnodige zaken achterwege tot zich een verhaal, een ontwerp, ontvouwt waarin esthetiek en communicatie samenkomen.’ 

'Zie het als een flinke reset'

De daadkracht en wijsheid waar het jonge talent mee spreekt is volgens hem het resultaat van durven, doen en ervaren: ‘Als ik iets nog nooit heb gedaan, zeg ik toch ja tegen een opdracht om het daarna gewoon in drie dagen en nachten onder de knie te krijgen. Met veel vallen en telkens weer opstaan. Dan heb je meestal in no-time door hoe het werkt. Maar misschien ben ik ook wel een oude ziel.’ 

Naast zijn designwerk gaat een groot deel van zijn geestdrift zitten in de organisatie van ‘real world events’. Diks wil met deze evenementen mensen bij elkaar brengen in een omgeving waar kunst, cultuur en design gedeeld worden: ‘Ik organiseer deze events zelf, of samen met het collectief Whatchamacallit, om zo kunstenaars en ontwerpers fysiek bij elkaar te brengen. Ik zie ze als real-life kunstprojecten die mensen doen groeien en verder helpen. Helaas konden ze de afgelopen periode niet doorgaan, maar ik zie deze tijd ook als een flinke reset. Een tijd om te reflecteren. Wat doen we nu eigenlijk?’

J-Zbel | Boiler Room Utrecht: WAS

'2020 het jaar van een nieuw begin'

Volgens Diks vraagt de pandemie om nieuwe regels en ontwikkelingen. ‘Voor alles waar ik mee bezig ben, moet ik mijn kwaliteiten anders inzetten. Ik hoef niet meer altijd voor honderdvijftig procent te gaan. Het is daarnaast prachtig om te zien hoe bewust jongeren momenteel reageren op de misstanden in de wereld… We denken: “Dit klopt niet, dat gaan we aanpassen”. We moeten ons best doen om anderen en andere standpunten te leren begrijpen. Deze tijd van pauze is denk ik een les. En dat maakt 2020 straks misschien wel het jaar van een nieuw begin.’

Daan Diks (24) is in 2019 with honors afgestudeerd in graphic design aan de HKU. Hij werk als freelance digital designer, online marketeer en event producent. Dit doet hij zelf of samen met het mede door hem opgerichte collectief WHATCHAMACALLIT. Diks vecht graag tegen de autoriteit van het internet, om de regels te omzeilen of deze in zijn voordeel om te buigen.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie