Televisiescherm nog dominant

Het tv-scherm en tv-content maken nog altijd de dienst uit als het gaat om de consumptie van audiovisuele content.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het televisiescherm is nog de meeste dominante hardware waarop we naar audiovisuele content kijken; 78 procent van de kijktijd naar audiovisuele content vindt voor de TV plaats. 70% van alles wat we bekijken is televisiecontent. De rest, 30 procent is dus wat anders. User generated content bijvoorbeeld (12 pct). Dat blijkt uit het Moving Pictures onderzoek in opdracht van SKO dat in kaart brengt hoe vaak het Nederlandse publiek ook andere devices gebruikt voor het kijken naar verschillende soorten audiovisuele content.

Enkele resultaten uit het onderzoek op een rijtje.

Meer dan 80 procent van de respondenten zegt het televisiescherm te gebruiken (resultaten over de dag van gisteren).

52 procent van de computerbezitters heeft iets op de computer bekeken.

Dat percentage ligt onder bezitters van smartphones en tablets op 42 procent en 34 procent.

Ongeacht of iemand in het bezit is van bepaalde hardware, blijkt 42 procent van de ondervraagden dagelijks iets te bekijken op een computer.

Voor smartphones ligt dat percentage op 15 procent.

Voor tablets op 4 procent.

70 procent van de bekeken content is televisiecontent

18 procent bestaat uit films, series of documentaires die zijn gehuurd, gekocht, gedownload, opgenomen of opgevraagd.

12 procent bestaat uit user-generated content.

17 procent van de kijktijd van jongeren onder de 20 jaar bestaat uit user-generated materiaal

26 procent van de kijktijd van diezelfde doelgroep kijkt naar films, series of documentaires die zijn gehuurd, gekocht, gedownload, opgenomen of opgevraagd.

Andere leeftijdsgroepen wijken onderling niet sterk af.

90 procent van alle televisiecontent die bekeken is over de afgelopen 24 uur, blijkt via een TV-scherm bekeken te zijn.

9 procent via de computer.

1 procent via smartphone of tablet.

SKO heeft het onderzoek laten uitvoeren door Intomart GfK in september 2011. Een representatieve steekproef van 1.300 personen van 13 jaar en ouder die online zijn, is gevraagd naar hun bezit van devices en hun kijkgedrag naar verschillende soorten bewegend beeld (audiovisuele content) ‘in de afgelopen 24 uur’. De eerste resultaten werden dinsdag tijdens het Immovator Cross Media Café - Video on Demand in Hilversum gepresenteerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie