Test met nieuwe post- en bankwinkels

Nijmegen krijgt de primeur: op zaterdag 11 november openen daar twee nieuwe winkels, waarin de post- en bancaire diensten van het vertrouwde postkantoor gescheiden worden aangeboden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nieuwe postwinkel is exclusief gericht op postzaken. Tegelijkertijd wordt ook een nieuwe winkel voor bankzaken geopend. De nieuwe winkelformules zijn volgens De Postbank en TNT ontwikkeld om in te spelen op de veranderende wens van klanten in grote steden. Ruimere openingstijden bijvoorbeeld, of een oplossing voor wachttijden, door ook zelfbedieningsmogelijkheden aan te bieden. Daarnaast biedt het nieuwe concept volgens TNT meer mogelijkheden om klanten kennis te laten maken met nieuwe producten.

De exploitatie van de aparte TNT- en Postbankwinkels blijft in handen van Postkantoren BV. De winkels zijn volgens de beide ondernemingen dan ook een aanvulling op de bestaande postkantoor-formules.

Het Financieele Dagblad weet echter te melden dat de stap van de Postbank en TNT Post de opmaat is naar het algehele vertrek van de bank uit de joint venture Postkantoren bv. Komend jaar worden in grote steden nog eens vier postkantoren vervangen door aparte winkels.

Directeur Hans Hagenaars van de Postbank tegen het FD: 'We hebben nog geen definitieve keuze gemaakt om overal onze activiteiten te scheiden.'

Het is volgens financieel directeur Henk van Dalen van TNT te voorbarig om nu te zeggen dat de samenwerking tussen de ING-dochter Postbank en TNT onder druk staat. Volgens bestuursvoorzitter Peter Bakker van TNT is het absoluut niet de bedoeling om het samenwerkingsverband op te heffen. 'Het gaat gewoon om een nieuwe formule, niet om een splitsing.'

Financieel directeur Henk van Dalen van TNT: 'Meer pilots zullen volgen. Volgend jaar vindt de evaluatie plaats.' Als de proef een succes blijkt te zijn, komen er meer gescheiden winkels in grote steden, denkt Van Dalen.

In de postkantoren komen nu met name particulieren en ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf voor de verzending van post en bancaire diensten. 'We willen de producten niet halsstarrig bij elkaar houden', zegt een TNT-woordvoerder.

De Postbank hoopt met het openen van de eigen winkels met name zichtbaarder te worden in het straatbeeld.TNT wil met de postwinkel vooral meer service bieden. Herna Verhagen, commercieel directeur van TNT Post: ‘Er wordt in de loop van 2007 nog een aantal nieuwe postwinkels geopend. Deze winkels zijn een aanvulling op de bestaande netwerken van dienstverleningspunten. We verwachten dat onze klanten positief zullen reageren op deze uitbreiding van de dienstverlening.’

Er zijn in Nederland op diot moment ruim 2100 postkantoren. Daarnaast zijn er meer dan 6.000 winkels en supermarkten waar postzegels verkocht worden. Zakelijke klanten kunnen circa 225 Business Points terecht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie