Verkoop schmink Zwarte Pieten stijgt

De discussie over Zwarte Piet (of niet) heeft geleid tot méér verkoop van Zwarte Pieten-schmink. Marktleider Kryolan Nederland ziet een toename van 5 tot 10 procent, vertelde het tegen Marketingonline.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zegt Arjan de Bruin, directeur van Kryolan Nederland, leverancier van schmink. Volgens hem heeft het Pieten-debat tot zoveel aandacht voor Sinterklaas geleid dat het kinderfeest meer gevierd wordt in Nederland.
Ook zijn er door Kryolan – voor het eerst – andere kleuren als Zwarte Pietenschmink verkocht, zoals groen of oranje. ‘Maar dat gaat om een paar kleine bestellingen.’

Paar plekken pikzwart
De Bruin ziet wel dat de trend om tot lichtere Pieten te komen, zich doorzet. ‘In Nederland worden zo’n vier tinten bruin gebruikt voor Zwarte Piet. . De laatste jaren is de Piet al veel lichter geworden in het land, hoewel we in delen van de Achterhoek, Twente en Noord Brabant nog wel pikzwarte Pieten zien.’

Onherkenbaar
Dat heeft er volgens De Bruin mee te maken dat het zwart er ook voor zorgt dat iemand niet wordt herkend. Vaak gaat het om kleine gemeenschappen waar men elkaar goed kent. De Bruin: ‘Hetzelfde is op tv gebeurd. Daar waren de Pieten een paar jaar geleden nog lichter dan nu. Maar dan zag je: o, dat is Eric van Muiswinkel. Daar zijn ze weer een tikje donkerdere schmink gaan gebruiken.’

Naar schatting is nog zo'n 7% echt zwart, 60% zwartbruin, 30% donkerbruin en heeft 3% een andere bruintint, aldus Kryolan Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie