Premium

Vrije val Radio Veronica gestuit

Radio 538 blijft ruim marktleider in de doelgroep 20-49.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de nieuwste luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en GfK over de periode februari-maart 2015 die zojuist bekend zijn gemaakt. 

Radio Veronica zag het afgelopen jaar het aandeel terugvallen, maar herstelt zich goed. Het marktaandeel daalt weliswaar ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, maar veel minder dan de voorbije maanden. Radio Veronica komt uit op 6,5 procent (was 6,7, index 97).

Radio 538 is marktleider met 18,4 procent en blijft de concurrentie opnieuw ver voor. De zender had een jaar eerder in dezelfde periode nog een aandeel van 15,8 (index 116). NPO3FM heeft een dalend marktaandeel. De publieke popzender komt uit op 15,0 (was 16,7, index 90). Voor de nummer 3 Q-music is er opnieuw groei: van 13,0 naar 13,1 (index 101). Het is inmiddels de 31ste maand op rij dat Q-music groeicijfers laat zien.

Sky Radio is vierde met 9,9 (was 10,2, index 97) en NPO Radio2 gaat van 7,0 naar 7,4 (index 106) en ziet dat de verjonging vruchten afwerpt. Het gaat ook uitstekend met Radio 10 dat (met index 153) van een aandeel van 3,2 naar 4,9 procent stijgt. Ook ORN doet het goed met een groei van 2,6 naar 3,2 (index 123).




10+
Ook in 10+ is Radio 538 de koploper met een marktaandeel van 11,9 procent (was 10,9, index 109). ORN is tweede met 10,2 (gelijk aan een jaar eerder) en Sky Radio is met 9,7 procent derde (was 10,3).

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.064 respondenten van 10 jaar en ouder. Adformatie biedt de cijfers in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie