8 Do’s & Don'ts voor succesvolle samenwerking met influencers

Hoe ga je om met Vloggers, Youtubers of Snapchatters?

[door Erika Derby en Bert Tielemans]

Vloggers, Youtubers, Instagrammers en Snapchatters bereiken met blogs, vlogs, video’s en posts miljoenen volgers. Steeds vaker zoeken marketeers en pr-specialisten de samenwerking op met deze influencers. Maar doen ze dit altijd goed? Wat werkt eigenlijk? En wat vooral niet? De 8 belangrijkste do’s en don’ts voor succesvolle samenwerking met influencers:

Do’s

1. Ga voor brand-fit

Honderden, misschien wel duizenden influencers zijn er inmiddels in Nederland. En dagelijks komen er nieuwe bij. Niet iedere influencer leent zich voor samenwerking met jouw merk of boodschap. Wees kritisch en verdiep je in zijn content of expertise. Past het als een maatpak? Zoek contact. Bij twijfel, zoek verder. Via social kanalen, de Perslijst of tools als Influence.co. Of schakel specialisten in. Kijk of de influencer affiniteit heeft met je branche, merk, product, content, regio of doelgroep. Ga voor kwalitatieve brand-fit boven kwantitatief bereik.

2. Werk samen

Influencers marketing is maatwerk samenwerking. Van twee kanten. Werk een idee of concept dan ook samen uit tot passende content (blog, vlog, foto, video). Dat  levert een verhaal op waar je allebei waarde aan hecht en wellicht kansen biedt voor een offline spinn off (event). Biedt de influencer ook unieke content waarmee hij zich kan onderscheiden. En traffic naar zijn kanalen vanuit jouw social media kanalen. Alle influencers zijn gek op duimpjes en nieuwe abonnees.

3. Begrijp de community

Volg influencer en leer zijn achterban kennen én begrijpen. Monitor ook de reacties van volgers. Dan weet je snel welke content goed of slecht wordt ontvangen door de fan base. Wat helpt bij de selectie en presentatie van jouw boodschap.

4. Meet het resultaat

Bereikcijfers zijn belangrijk, maar zeggen niet alles. Meet ook de media-aandacht, de pr waarde (impact), het engagement of sentiment dat je bereikt en leg dit vast in een rapportage. Geef influencers de juiste track & trace codes van je campagnesite of social media platforms zodat je bezoek kunt herleiden naar specifieke blogs.

Don’ts

5. Stuur de influencer

Een groot misverstand is dat je influencers kunt opdragen wat zij moeten publiceren. Lever geen kant-en-klare-teksten. Vertrouw op de content die de influencer maakt. Lees mee, corrigeer feitelijke onjuistheden, maar teveel sturing verstoort het creatieve proces en leidt tot content die niet bij de influencer past. Volgers prikken daar dwars doorheen. Geloofwaardigheid staat boven alles.

6. Kijk alleen naar bereik

Kies liever niet voor een ‘one night blog’ met een influencer. Bouw een relatie op voor de langere termijn. Trouwe volgers waarderen dit. Ook hier geldt de kracht van herhaling. Het is verleidelijk om alleen samen te werken met influencers met veel volgers. Dit is geen maatstaf voor de invloed die een influencer heeft. Een influencer met een klein bereik kan als autoriteit of deskundige een enorme invloed uitoefenen op zijn volgers. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

7. Betaal te veel

Door gebrek aan kennis betalen we vaak nog teveel voor influencers. Kijk naar engagement, de interacties, de invloed en het bereik en bepaal dan de prijs. Gebruik Google Analytics en vergelijk de uitkomsten met cijfers van andere influencers. Kies voor een betaling voor een post of op basis van meetbare resultaten. Je kunt ook kiezen voor het versturen van producten.

8. Stuur persberichten

Een influencer is geen (freelance) journalist. Persberichten sturen in de verwachting dat deze tot een blog leiden is redelijk kansloos. Kies voor een gerichte en individuele strategie. Spammen is uit den boze. Net als het spammen van volgers overigens, maar daar zal geen influencer je bij helpen!

Erika Derby is content-strateeg bij TIC, Bert Tielemans is senior-consultant bij Lindblom PR PA

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie