Premium

Bijna 300 retailers failliet dit jaar, deze 5 faillissementen vallen het meest op

Er zijn in 2023 meer retailers failliet verklaard dan in de coronajaren, zo blijkt uit cijfers van het CBS.

VanMoof - 'Time to ride the future'

Voor veel retailers was 2023 een jaar om snel te vergeten. De sector noteert dit jaar bijna driehonderd faillissementen, fors meer dan de 193 en 137 in coronajaren 2022 en 2023. Dit jaar gingen grote namen als Big Bazar, Scotch & Soda, Droginet en VanMoof op de fles, aangevuld met een grote schare minder bekende merken.

Vaktitel Retailtrends schrijft het hogere aantal faillissementen met name toe aan de naweeën van de coronacrisis. Ondernemers moeten uitgestelde belastingen en eventuele overheidssteun terugbetalen, maar kampen in veel gevallen nog steeds met achterblijvende omzet. Tel daar hogere rentes, gestegen loon-, productie- en energiekosten en een voorzichtige consument bij op en er ontstaat volgens de website 'een giftige cocktail die tientallen retailondernemers in de problemen bracht of over het randje duwde.' Vijf opmerkelijke faillissementen op een rij - met soms ook hoopvol nieuws.

1.

Sports Unlimited Retail al snel onderuit

Een opmerkelijk faillissement is dat van Sports Unlimited Retail (SUR), het bedrijf achter Perry Sport, Aktiesport en Sprinter. SUR heeft achter de schermen twee jaar gewerkt aan het ombouwen van Perry Sport- en Aktiesport-winkels naar Sprinter-winkels, tuigde een compleet nieuwe webwinkel op en huurde eind september de Westerkerk in Amsterdam af voor een feestelijk evenement ter ere van de start in Nederland. Negen weken later werd SUR failliet verklaard, wat voor het al jaren verlieslatende bedrijf als een verrassing kwam omdat zij bleef rekenen op steun van het financieel gezonde moederbedrijf JD Sports.

2. 

Pieter Pot op de fles

Na maandenlange financiële problemen werd Pieter Pot, de verpakkingsvrije onlinesupermarkt, in december failliet verklaard. Pieter Pot probeerde in de weken ervoor een faillissement af te wenden door drie miljoen euro op te halen via een crowdfundingsactie onder klanten. Dat lukte onvoldoende. Toch gloort er hoop aan de horizon: de overkoepelende holding PieterPot Beheer BV valt buiten het faillissement en voert gesprekken met de curator over een doorstart. Het bedrijf hoopt op financiële steun van ruim drieduizend klanten die meegedaan hebben aan de crowdfundingsactie. 

Pieter Pot bij Stach
Pieter Pot bij Stach

3.

BCC doet niet meer mee

Elektronicaretailer BCC vroeg in september zelf faillissement aan, met name door de combinatie van gestegen kosten en gedaalde verkoopcijfers. BCC laat een miljoenenschuld achter en is qua naam van het toneel verdwenen. Concurrent MediaMarkt heeft zeven winkels overgenomen en al enkele weken later heropend als MediaMarkt-vestigingen. 

4.

Big Bazar

Koopjesketen Big Bazar haalde in de zomer op een gegeven moment dagelijks het nieuws om een faillissementsdreiging, vooral veroorzaakt door schuldeisers en verhuurders die al lang op hun geld zaten te wachten. Big Bazar maakte hier excuses voor in een 1/1 full colour-advertentie in het Financieele Dagblad, maar stond vier weken later redactioneel in de krant omdat de rechter het faillissement had uitgesproken. Weer een maand later werd duidelijk dat er geen doorstart zou volgen, waarna de koopjesketen zijn voorraad met korting verkocht. 

5.

VanMoof valt, maar wil doorfietsen

Tot slot VanMoof, de maker van de hippe elektrische stadsfietsen die dit jaar de trappers tot stilstand zag komen. Het merk kon mede door een hoge schuld niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen en zag zich genoodzaakt om de webwinkel en winkels te sluiten. Dat resulteerde in boze klanten voor de deur die niet-geleverde of ter reparatie weggebrachte fietsen terug wilden. Een maand later kon VanMoof al een doorstart meldden; de Britse fabrikant van elektrische stepjes Lavoie nam de merknaam VanMoof en vijftig van de ruim zevenhonderd medewerkers over. Thijs Plug startte in mei als PR-man bij VanMoof, maakte de val van binnenuit mee en is nu terug als global head of communications bij het nieuwe VanMoof. 'Het faillissement was een intens en leerzaam drama', vertelde hij erover aan Adformatie.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie