De Hypotheker haalt reclame van de buis

De Hypotheker haalt de tv-reclame waarin een pasgetrouwd stel al dansend bespreekt wat te doen bij arbeidsongeschiktheid en de financiële gevolgen daarvan, van de buis. Een klacht van één consument was genoeg voor de Reclame Code Commissie (RCC) om te oordelen dat de reclame misleidend is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens de RCC wekt de commercial onterecht de indruk dat eenieder die arbeidsongeschikt wordt en in aanmerking komt voor een WAO-uitkering, gedwongen wordt afstand te doen van vermogensbestanddelen, zoals spaargeld.

'De spot wil melden dat je inkomen er bij arbeidsongeschiktheid flink op achteruit gaat en dat je maatregelen zult moeten treffen om je huidige levensstijl te kunnen handhaven', aldus Karel Pauw, directeur van De Hypotheker. 'Met de huidige overheidsmaatregelen is dat belangrijk voor de consument om bij stil te staan, vinden wij. Dat blijkt ook uit de vele vragen van consumenten over deze materie die aan onze financiële coaches gesteld worden. Mensen zijn daar in toenemende mate mee bezig.'

Volgens Pauw gaat het nu om één zin in de reclame die anders zou moeten volgens de RCC. ´We hebben die zin naar aanleiding van een eerste klacht van dezelfde persoon al aangepast in: “Nou, dan moet je tegenwoordig bijna alles opgeven, verkopen en je moet je spaargeld inleveren(...)”.´ Maar ook de nieuwe zin is niet goed in de ogen van de RCC. Pauw: 'De reclame haalden we na de laatste klacht bij de RCC direct al van de buis. Want vanzelfsprekend heeft De Hypotheker de intentie om de consument op een juiste manier te informeren. Nu de uitspraak er is, gaan we kijken of en hoe we hem aan kunnen passen. We willen mensen duidelijk blijven maken dat verzekeren tegen inkomensval bij arbeidsongeschiktheid goed is om over na te denken (GPD).'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie