De marketeer gaat op reis (Laatste Deel)

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De marketeer gaat voor de laatste keer op reis en neemt mee: een doorbraakvraag! Op 12 januari vond het event plaats. Hèt event in Nederland omtrent duurzame vernieuwing van marketing. Zo’n 100 topmarketeers kwamen op uitnodiging van () en bij elkaar om via “storytellers” en “alchemisten” binnen een breakingzone door te draaien naar duurzame marketing die waarde toevoegt en een menselijk gezicht toont.

Schijnwinst
Doorbraakvragen…waarschijnlijk heb je geen idee wat daarmee wordt bedoeld en waarom dit nodig is. Het gaat hier om vragen die beginnen met ‘Waarom?’ of ‘Hoe?’. Het gaat om vragen die er werkelijk toe doen, fundamentele vragen dus. In het kader van dit event kun je dan denken aan: Waarom zoveel mogelijk producten of diensten wegzetten terwijl je er consumenten mee misleidt? Hoe zou marketing betekenisvol bij bedrijven ingezet kunnen worden? Hoe kan ik de boardroom overtuigen dat marketing weer terug moet naar de menselijke maat? Waarom zijn de meeste bedrijven geïnteresseerd in korte termijn schijnwinst in plaats van duurzame groei? Belangrijk hierbij is bij jezelf te beginnen en jezelf als marketeer af te vragen hoe je binnen je bedrijf de discussie van meaningful marketing kan opstarten.

Meditatie
Het event maakte meteen een meaningful start via de prachtige klanken van. Zij zetten de vele down to earth marketeers daarmee aan tot een meditatie. Een event dat begint met een meditatie, hoe bijzonder is dat! De zes storytellers (, , , , en ) deden daarna hun uiterste best de doorbraakvragen boven te laten komen bij de marketeers. Wat mij daarbij opviel is dat de marketeers zelf het belang van de omslag bij marketing wel inzien, maar op het werk je ware gezicht hierover laten zien gaat vaak een brug te ver. Je kon echt merken dat ze enorm veel energie haalden uit elkaars verhalen. Je voelde de verbondenheid tijdens de discussies.

Bezieling
Het stellen van fundamentele vragen, zeker als je dat in je organisatie gaat doen, vergt leiderschap. En leiderschap begint altijd bij jezelf. Je begint met het doorbreken van patronen die niet langer functioneel zijn. Tijdens het event bleken een aantal marketeers daar al mee aan de slag te zijn gegaan. De kunst is nu de vastgeroeste patronen bij organisaties te doorbreken. Steeds meer werknemers willen werken vanuit hun eigen waarden. Ze vinden het belangrijk hun bezieling terug te vinden in de organisatie. Voor een organisatie is het van wezenlijk belang juist medewerkers te hebben die open kunnen zijn in het delen van informatie en ideeën. Dit leidt tot innovatie en groei en zeker ook in termen van winst. Bij de doorbraaksessie van Adriaan Wagenaar werd duidelijk dat het belangrijk is eerst kleine stappen te zetten in een nieuwe ervaring, net zoals een kind dat doet. En Lorenzo de Rita gaf aan dat een bedrijf een conglomeraat is van mensen. Het zijn geen stenen gebouwen; het zijn de mensen die er werken die de veranderingen brengen. En Edwin de Bree meldde dat alles valt en staat met de cultuur. Een goede cultuur is in staat de verbinding te leggen tussen de ideeën van de medewerkers en de organisatie.

De van ‘Give Marketeers A Break’ hebben de marketeers een zetje in de goede richting geholpen. Nu zijn zij aan zet! Ze vervolgen de reis binnen hun organisatie en dat gaat vast mooie resultaten opleveren.

Foto's van het event zijn te bekijken via deze.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie