Dit zijn de 3 grootste tech trends van #SXSW16

We staan pas aan het begin. Hoe ons leven in 2036 eruit zal zien, kunnen we simpelweg nog niet bevatten.

door Marjan Straathof

“The best way to predict the future is to invent it.” — Kevin Kelly. 

Internet orakel en Wired founder Kevin Kelly staat bekend om zijn visie op nieuwe technologie. Tijdens SXSW deelt hij de drie belangrijkste trends binnen de tech industrie. Het wordt al snel duidelijk: kan niet bestaat niet. We zijn pas op dag één.

1. Artificial Smartness

Take X, add AI”, is het advies van Kelly aan de volgende 10 duizend startups. De afgelopen jaren hebben steeds goedkopere computers, nieuwe algoritmes en bergen aan data ervoor gezorgd dat zaken die we tot voor kort in de Matrix zagen werkelijkheid werden. Het is de techniek die Facebook gebruikt om je vrienden in foto’s te herkennen, die Netflix gebruikt om aanbevelingen te doen en die self-driving cars mogelijk maakt. GPU’s, neural networks en big data zorgen voor een enorme vlucht in AI. En hoe meer mensen AI gebruiken, hoe slimmer het wordt.

AI wordt een utility. Het komt voor iedereen beschikbaar. Net als elektriciteit: alsof je een stekker in het stopcontact steekt. Waarbij AI in eerste instantie vooral smart in plaats van echt intelligent zal zijn. AI is als Google search; iedere keer als je een zoekopdracht geeft of kiest voor een link wordt de Google AI slimmer. En dat geldt voor alle 12,1 biljoen zoekopdrachten die Google AI elke dag verwerkt. Kelly geeft aan dat er niets is te bedenken wat niet meer waard kan worden met AI. Het is aan ons om te kijken hoe we deze waarde kunnen toevoegen. Hoe we dit vertalen naar ultieme service experiences, die ons leven gemakkelijker maken. 

2. Virtuality

VR wordt volgens Kelly het volgende platform na de smartphone en het meest sociale op gebied van social media. Maar ook VR is niet nieuw. Kelly laat een foto van hemzelf zien met een VR bril in 1989. Anno 2016 is de techniek niet persé veel beter geworden. Het is vooral veel goedkoper en daardoor voor iedereen beschikbaar. Facebook, Sony, Google, HTC, Samsung en Apple zetten er vol op in. De voorspelling is dat er dit jaar drie miljoen devices zullen worden verkocht en ruim 30 miljoen in 2020.

Om je een voorstelling te maken van de mogelijkheden van VR is bijna net zo moeilijk als om 10 jaar geleden te bedenken hoe wij met onze smartphone om zouden gaan. Volgens Kelly staan we aan de vooravond van ‘The Internet of Experiences’; een virtuele beleving die zich niet beperkt tot alleen kijken, maar waar we doorheen lopen, en de interactie kunnen aangaan met anderen. Met avatars die oogcontact met ons kunnen maken.

VR zal het echte leven niet vervangen, maar het zorgt wel voor oneindige mogelijkheden. Zoals voor de moeilijkste operaties, , of een virtuele meeting met je collega in de UK. 

3. Tracking

Civilize it” is zijn boodschap als het gaat om het tracken van data. Inmiddels houdt onze iPhone vanzelf bij hoeveel stappen we hebben gezet of wanneer je moet vertrekken om op tijd op je afspraak te komen. Volgens Kelly gaat alles getracked worden; door onszelf, bedrijven en door de overheid. Apparaten als de meten onze bloeddruk, hartslag en temperatuur. Helpen ons te realiseren wie we zijn, hoe ons lichaam werkt. En hoe te voorkomen dat we ziek worden. Omdat de app ons eraan herinnert dat het goed voor je is om een rondje hard te lopen en minder hamburgers te eten. 

Bedrijven die hierop inzetten moeten wel open en transparant zijn over het gebruik van data. Want we zijn ons er nog niet altijd van bewust van de schadelijke effecten doordat onze gegevens voor derde partijen toegankelijk worden.
 

Kelly’s talk laat zien dat grote trends als AI, VR en data voorzichtig ons leven aan het binnenwandelen zijn. Groot denken helpt ons de mogelijkheden te zien en deze toe te passen om industrieën als de gezondheidszorg te verbeteren. Het laat je de oneindige mogelijkheden zien die ontstaan als je beseft dat de meeste dingen die over 20 jaar ons leven zullen beïnvloeden op dit moment nog niet eens zijn uitgevonden.

Marjan Straathof is Head of Marketing & PR bij TamTam

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie