Europa als Luxemburg van de Wereld!

Afgelopen woensdag heb ik het Marketing Colloquium 'Dare to be different, forced to be different' in het Belgische Gent bezocht waarvan hieronder een verslag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het werd voor de 18e maal georganiseerd door de Alumni vereniging van de . Het is na het grote van het grootste Nederlandstalige (en niet Franstalige) Marketing Event van België.

Kjell Nordström, een Zweedse Professor van de nieuwe generatie management goeroes, zorgde voor een inspirerende start. Nordström, auteur van het boek liet een aantal grote trends in de wereld zien: de enorme aantrekkingskracht van de VS op 's werelds beste talent, rising China, de neiging van mensen om samen te klitten over de wereld (welke steden trekken welke personen aan: IT? Mode? Finance? Toppers in de wereld trekken naar elkaar toe). Maar ook berekende hij vliegensvlug dat in 2030 Europa nog slechts 2,5% van de wereldbevolking uitmaakt. Dat is Luxemburg. Wat zijn wij nog tegen die tijd? Nederland is in elk helemaal nix meer. Iets om over na te denken.

Nordström haalde Darwin aan: Darwin constateerde dat niet de grootste, de mooiste of de snelste dieren overleefden. Maar de dieren die zich het beste aanpasten aan de omgeving. Of dieren met een hoge 'sexy' factor: die zich juist niet aanpassen. Ik vond het wel een mooie parallel naar de bedrijven van vandaag. De omgeving verandert razendsnel en die bedrijven die zich het beste aanpassen, gaan het redden. Als Nederlandse bedrijven zich nou eens goed weten aan te passen...

Na Nordström kwam Hugo Colpaert, Manager van Eddy Wally, een razend populaire artiest á la Frans Bauer en Johny Jordaan, waarvan ik nog nooit had gehoord, aan het woord. Dit verhaal werd afgesloten met een heus optreden van Eddy Wally onder het motto van de organisatie 'dare to be different'. Erg leuk en gedurfd idd.

Tijdens de eerste koffiepauze werd er een luxe voorgerecht gepresenteerd (nadat bij de ontvangst er al kleine hapjes waren). Dit ritueel liep de hele dag door. 's Middags een uitgebreide lunch, in de middagpauze een toetje en de hele dag door stond er een grote DE kraam voor de koffie. Kunnen wij nuchtere Nederlanders nog iets van leren.

In de ochtend waren er vervolgens vier workshops die 2 aan 2 parallel waren geprogrammeerd. Daardoor heb ik ze niet allemaal kunnen zien. Hieronder waren Torry Pedersen, Managing Director Verdens Gang Multimedia; Hans Cools, Business Unit Director Food & Frozen Food Unilever over het verhaal achter The Magnum Story. Professor Marion Debruyne, van Vlerick Leuven Gent Management School en Ben Decock, Partner Partcours gaven presentaties. De laatste ging in op archetypes van merken: Zo omschreef hij Fanta als 'the joker', apple als 'the creator' en Belgacom als 'the ruler'. Dit zette me wel aan het denken wat merken hier verder mee kunnen.

Barnabas Kossman, Vice President Belgium & Holland Procter & Gamble, leidde als key note de middag in. P&G zoekt plekken op waar consumenten meer 'receptive', ontvankelijk zijn voor merkboodschappen. Zo verzorgde Kandoo de toiletten in de Efteling. Zag er niet alleen schoon uit, maar de hokjes waren ook nog eens geheel paars. Binnen en buiten. Dat maakt wel indruk bij de toiletganger.

Die middag waren er opnieuw vier workshops. Dominique Dumortier, Brand Manager DACIA gaf een toelichting van de Belgische introductie
van de Dacia Loga. Philip Eeckels, Marketing Manager MINI Belux(Belgium Luxembourg) liet blijken hoe belangrijk merkpersoonlijkheid is voor Mini 'It's all about love brands, the consumer has an emotional bond with the brand'. Daarna gaven Igor Byttebier, Julie Arts & Ramon Vullings van New Shoes Today een workshop waarin ze (ik was er zelf niet bij) flink interactief met de groep aan de gang zijn gegaan met ballonnen e.d. Ik stond nl. zelf parallel geprogrammeerd onder de titel 'Forced U 2 Dare' waarin ik marketeers een aantal uitdagingen heb voorgelegd die je maar moet durven.

De dag werd afgesloten door Arnoud De Meyer, Deputy Dean Insead Singapore. Deze meneer sprak bijzonder krachtig, duidelijk en gearticuleerd. Hij had een aantal prachtige voorbeelden uit het verre oosten waar maar weer duidelijk uit bleek hoe de wereld razendsnel aan het veranderen is. Zo is in Zuid-Korea het aankleden/versieren van avatars van dermate populair dat de regering een decreet heeft moeten uitvaardigen zodat kinderen hieraan maximaal 30 euro per maand kunnen uitgeven. Hoezo content driven marketing? Hoezo willen mensen niet betalen voor content? De manier waarop hij het vertelde, deed je haast onmiddelijk in de auto springen om direct een aantal zaken op te starten. Een boeiende man.

Al met al een razend interessante dag, hoog niveau van publiek, hoog niveau van de sprekers (in elk geval van de andere sprekers :-) en uitstekend georganiseerd. Volgend jaar zeker een reden om dit congres opnieuw te bezoeken. Ook voor Nederlanders!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie