The Future Of Ducks

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In londen vindt deze dagen de plaats. Een 3-daags evenement waar ik als marketeer rondwandel in een wereld van en (wannabe) .

Een erg verfrissende wereld overigens, ook al moet je er wel een beetje 'nerdy' voor zijn. Want als je niet al en met je macbook (pro) op de achterste rij zit te 'chargen', dan hoor je er toch niet helemaal bij

Daar waar ik normaal gesproken niet zo'n fan ben van dit soort evenementen, is de FOWA een erg welkome uitzondering op de spreekwoordelijke regel. Geen opgeblazen verhalen, geen dikdoenerij, maar jonge, enthousiaste mensen met leuke ideeën. Sommige , sommige , maar meestal in alle openheid en eerlijkheid.

"Business Modell? Well we haven't really thought that through yet. We wanted to get our app online first, and then see what happens."

Stuff
Kern van het evenement is ? zoals de titel al zegt ? de toekomst van web applications. Wat iets anders is dan gewoon 'het web'. De focus ligt namelijk niet alleen op het 'applications' gedeelte, het web zoals de meesten dat nu nog kennen (namelijk door de ogen van de browser), zal steeds meer naar de achtergrond verdwijnen.

De uitdaging voor de komende jaren is niet om je applicatie te ontwikkelen voor verschillende besturingssystemen (zoals Windows of OSX), maar voor verschillende platformen. Device-onafhankelijk is het toverwoord. Of het nu een PC is of een PDA, de Playstation 3 of de Nintendo Wii, de iPhone of de GPhone (komt die er nu wel of niet?), de applicatie van de toekomst draait moeiteloos op al deze platformen.

Het gaat dus niet langer om het web, maar om de (online) applicaties. Of, zoals Michael Jones van AOL het mooi verwoordde: 'The Future of Stuff'.

Helden
Zoals met zo ongeveer alles is het ook nu weer Amerika dat de toon zet. In ieder geval waar het de presentaties betreft, want in korte tijd passeren , , , en de revue. Om er maar een paar te noemen. Overigens vertonen al deze succesverhalen op zijn minst drie duidelijke overeenkomsten:
- ze hebben allemaal een 'sociale' basis (het draait om 'fans and friends')
- ze zijn allemaal in zeer korte tijd ontwikkeld (denk in termen van weken)
- ze zijn stuk voor stuk bedacht en ontwikkeld door jonge mensen.

Vooral de laatste twee punten waren voor mij toch wel opvallend. Waar we nu nog gewend zijn aan ontwikkel- en implementatieprojecten van enkele maanden (althans daar waar het de grotere websites betreft), worden applicaties als letterlijk in 1 of 2 weken ontwikkeld! En de nieuwe helden zijn daarbij meestal jongeren die nog volop in hun 'college' periode zitten.

En helden zijn het. Blijkbaar. Neem , bedenker en oprichter van onder andere Digg en Pownce. Je zou bijna verlegen worden van het onthaal dat deze jongen krijgt als hij de zaal binnenstapt. En dat was alleen nog maar voor zijn presentatie. Want toen kwam ...

Wayne's World
Als 'nerdy' marketeer ben ik natuurlijk bekend met het fenomeen Diggnation, wat in mijn ogen nog het best te omschrijven is als een rip-off van Wayne's World. Een hele goeie, of in ieder geval een hele leuke rip-off overigens. Iedere week presenteren Kevin Rose (zeg maar de Wayne) en Alex Albrecht (zeg maar de Garth) een tv-show (podcast) vanaf de bank. Onderwerp: het bespreken van de meest populaire berichten op . En dat dan in meer of minder beschonken toestand. Een jolige boel natuurlijk, waarbij ze over het algemeen nauwelijks toekomen aan de berichten zelf. Je moet het zien om het te snappen.

Maar ik had nooit het gekkenhuis verwacht waar ik in terecht kwam bij de live-uitzending van Diggnation tijdens FOWA. De gemiddelde rockster zou jaloers zijn op het gejuich, gejoel en gegil waarmee de 'hosts' van de show werden onthaald. De zaal stond letterlijk op zijn kop en dat ging de hele uitzending door. Neem gerust eens een kijkje op , dan zie je vanzelf wel wat ik bedoel.

Eenden
Toch was de beste presentatie wat mij betreft die van . Deels door zijn manier van presenteren (300 slides in 30 minuten en toch heb ik zelden zo'n helder en duidelijk verhaal gehoord), maar met name door zijn inhoud. Op basis van zijn kijk op 'commoditisation' (het proces hoe een innovatie uiteindelijk een commodity wordt) en 'patratation' (zijn zelfbenoemde term voor het feit dat je vrijelijk van serviceprovider kan wisselen), geeft hij zijn visie op de vier grootste trends die we de komende jaren kunnen verwachten. Zijn verhaal is té goed om hier zomaar even samen te vatten, dus ik zou zeggen bekijk zelf even.

Maar zijn belangrijkste voorspelling wil ik jullie toch niet onthouden: 'happier ducks'.

En wie wil dat nou niet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie