Premium

‘Gebrek aan transparantie in mediabranche biedt kansen voor Local Planet'

Topman Martyn Rattle vindt dat gebrek aan vertrouwen in mediabranche sinds ANA Papers publicatie een grote uitdaging is.

Hij was onlangs in Nederland: Martyn Rattle, Global Chief Executive Officer van Local Planet, het internationale consortium van onafhankelijke mediabureaus waarbij Mediaxplain is aangesloten. Local Planet werd in april . Negen vragen aan de Brit.

Het Local Planet Network is in april dit jaar gelanceerd. Wat is er sindsdien gebeurd?
‘In de afgelopen zes maanden heeft Local Planet een enorme vooruitgang geboekt. Naast de sterke basis aan bureaus hebben we inmiddels met 17 andere bureaus gesprekken lopen, omdat zij zich graag bij ons netwerk willen aansluiten. Dat maakt Local Planet sterker en wereldwijd dekkend. Onder de bureaus is zelfs een organisatie uit Cuba dat het enige mediabureau in dat land is. Binnen Local Planet hebben we inmiddels drie regionale hubs ontwikkeld in Centraal-Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika en Latijns-Amerika. En met succes. Sinds onze lancering zijn we voor 16 internationale pitches uitgenodigd. Daarvan hebben we er inmiddels al drie gewonnen en we zijn nog voor een paar andere pitches in de race.’

We kennen veel (succesvolle) internationale media netwerken. Waarom is er plek voor nog een internationaal netwerk?
‘Bij de totstandkoming van Local Planet wilden we een netwerk creëren dat opdrachtgevers meer te bieden heeft. De middelgrote opdrachtgevers voelen zich niet altijd gewaardeerd door de gevestigde grote netwerken. Ze hebben het gevoel dat ze niet de beste omstandigheden, de beste talenten en het beste resultaat krijgen. De meeste grotere netwerken reserveren hun beste condities en de beste mensen namelijk voor hun grootste opdrachtgevers. Als je dan net onder het niveau van de grote opdrachtgevers staat, word je over het hoofd gezien en overschaduwd door de grotere concurrenten.

Wij geloven dat deze opdrachtgevers beter verdienen. Voordat Local Planet werd gevormd, was er geen internationaal alternatief voor hen. We hebben het gevoel dat er een kans is, een gat in de markt, voor een nieuw netwerk dat een alternatief biedt voor de bestaande grote netwerken.’

Hoe kwam u er achter dat er een gat in de markt is voor deze opdrachtgevers?
‘Veel opdrachtgevers zijn gefrustreerd over wat ze momenteel krijgen van hun internationale bureaus. Voordat Local Planet werd gelanceerd hebben we veel onderzoek gedaan om te begrijpen wat opdrachtgevers willen en wat ze missen bij hun huidige internationale netwerk. Ik heb met bedrijven gesproken die vertelden dat er geen alternatief was. Daarnaast is er ook sprake van een transparantieprobleem en een toenemend wantrouwen in de industrie. Transparantie is de bouwsteen van de relatie met onze opdrachtgevers. Al onze bureaus hebben hierin een solide reputatie opgebouwd.’

Hoe belangrijk is het voor Nederland om een bureau -Mediaxplain - te hebben dat deel uitmaakt van dit netwerk. En hoe belangrijk is Nederland voor de rest van het netwerk?
‘Mediaxplain groeit aanzienlijk en het opdrachtgeversbestand groeit jaarlijks. De ondernemende geest van de Nederlandse markt en de aantrekkingskracht van vooral Amsterdam op global offices zorgt voor een vraag naar pionierende bureaus. Een toenemend aantal klanten van Mediaxplain heeft internationale behoeftes. Mediaxplain opereert voor veel klanten ook al in België bijvoorbeeld.’

Wat ziet u als de grootste uitdagingen voor internationale netwerken, nu en in de toekomst?
‘Het omgaan met transparantie en het gebrek aan vertrouwen dat is ontstaan sinds de publicatie van de ANA-papers in de Verenigde Staten eerder dit jaar. We moeten als markt niet onderschatten dat hier een taak voor ons allen ligt. Vanuit Local Planet zien we dat dan ook als kans. Vooral als netwerk van onafhankelijke bureaus is het van belang voorop te lopen in transparantie en vertrouwen.

Voor internationale netwerken is het denk ik ook een grote uitdaging om op een consistente wijze hoogwaardige service te blijven leveren aan alle opdrachtgevers in elk land ter wereld. Want niet alle grote netwerken hebben de beste bureaus die bij hen zijn aangesloten.’

Hoe onafhankelijk kunnen de bureaus blijven wanneer ze deel uitmaken van een wereldwijd netwerk?
&;De bureaus zijn volledig onafhankelijk. Het unieke van Local Planet is niet dat de bureaus eigendom zijn van het netwerk, maar het netwerk eigendom is van de bureaus. Zij hebben een belang in het netwerk. Het netwerk is onafhankelijk; het is dan ook in handen van de bureaus. Het is niet in handen van externe aandeelhouders, die niets te maken hebben met de werking van het netwerk. Daarom blijven zij per definitie onafhankelijk.

Wat is uw mening over de groeiende grootmachten in de mondiale mediawereld zoals Google en Facebook?
‘Google en Facebook worden een partner van Local Planet als we wereldwijd blijven ontwikkelen. Op dezelfde manier als zij een partner zijn voor de grote netwerken. Maar we moeten niet vergeten dat de consument verschilt per markt en de media op een verschillende manier consumeert.

Onze Local Planet aanpak omarmt het feit dat het digitale landschap varieert van markt tot markt. Onze filosofie is eenvoudig; terwijl merken en mediaplatformen globaal kunnen zijn, zijn bedrijven en mensen nog steeds lokaal. De sleutel tot internationaal succes is om de strijd lokaal te winnen.’

Heeft een lokale benadering in elke sector een kans als u kijkt naar deze ontwikkelingen?
‘Het is belangrijker dan ooit, omdat de mensen, het bedrijfsleven en het gedrag lokaal zijn en dat zal altijd zo blijven. De sleutel tot internationaal succes is om te winnen op lokaal niveau. You can’t win in the air.’

Wanneer heeft u het gevoel dat Local Planet een succes is?
‘Als we regelmatig uitgenodigd worden voor internationale pitches en die ook daadwerkelijk binnenhalen. Verder is de reputatie van het netwerk de grootste succesfactor. Geloofwaardig qua volledigheid, kwaliteit en innovativiteit, vooroplopend op dienstenvlak en vooral erg gewaardeerd door de eigen klanten. Het streven is om als een alternatief internationaal medianetwerk worden gezien dat als enige particuliere netwerk in de wereld een volledig transparante dienstverlening aan haar opdrachtgevers levert. Als dat eenmaal is voltooid, ben ik tevreden.

Onze ambitie en missie is om opdrachtgevers voor het leven te hebben. Daarom maken we gebruik van de jonge ondernemersgeest van de beste onafhankelijke bureaus in een sterk en geloofwaardig netwerk.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie