Gematigde consumptiegroei in 2002

De binnenlandse consumptie is in 2002 1 procent gestegen. Dat is net zoveel als in 2001. De groei deed zich vorig jaar vooral voor in duurzame goederen (1,5 procent), maar ook aan voedings- en genotmiddelen (0,8 procent) en diensten (0,8 procent) werd meer besteed. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na een lichte volumedaling in 2001 is in 2002 de besteding aan duurzame goederen weer toegenomen. De groei zit wel vooral bij vervoermiddelen (11,5 procent) en elektronica (5,5 procent). Maar aan woninginrichting, lederwaren en schoenen werd 5 procent minder uitgegeven.De groei is bepaald niet uitbundig te noemen; in de tweede helft van de jaren ’90 was de jaarlijkse groei nog 5 à 10 procent.

Het beeld van de dalende consumptie past bij de afnemende koopbereidheid van de consument. Duurzame goederen staan bovenaan de lijst bij de vraag waarop consumenten het eerst bezuinigen bij een daling van hun netto inkomen. 22 Procent zegt daarop te bezuinigen, 10 procent op de auto, en 9 procent op kleding en schoenen. Aan vakantie en uitgaan zegt 19 procent minder te zullen uitgeven, en aan voeding 7 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie