Grote uitgevers negeren VNU Tijdschriften

Hachette en Bertelsmann zijn niet in de race voor de VNU Tijdschriftengroep. Alleen twee kleine uitgevers en drie financiële bedrijven zijn geïnteresseerd in de bladen van VNU.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat meldt de Volkskrant. Van de vijf resterende zijn er maar twee uitgevers en die zijn ook nog vrij klein: het Russische Independent Media van Derk Sauer en gesteund door de Amerikaanse mediagroep Hearst, en Sanoma WSOY, de grootste mediagroep van Finland. Naast deze twee uitgeverijen zijn drie financiële groepen in de race: BC Partners, CVC (participatiemaatschappijen) en zakenbank Credit Suisse First Boston (CSFB). Diverse insiders bevestigen deze lijst van geïnteresseerden. Als de grote uitgevers niet meedingen, zal dat de prijs drukken van VNU's tijdschriften, door analisten geschat op 1,3 miljard euro. Gezien de beperkte omvang van de geïnteresseerde uitgeverijen, lijken de financiële partijen meer kans te hebben, schrijft de Volkskrant. Van de drie in deze categorie is CVC in Nederland het actiefst. Het bedrijf heeft steeds de tactiek: opkopen, een paar jaar vasthouden en op een gunstig moment naar de beurs brengen of verkopen.

De tijdschriften van VNU zullen overigens niet in delen worden verkocht, melden bestuurslid Theo Bouwman en directeur Pim de Wit op de intranetsite van VNU. De mededeling is een reactie op uitspraken van de secretaris van de journalistenvakbond NVJ. Deze voorspelde in het Haarlems Dagblad dat de bladen alleen in delen kan worden verkocht.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie