Iedereen past zich simpelweg aan

Er is weinig empirisch onderzoek gedaan naar de processen die organisatievernieuwingen tot stand brengen. Vaak wordt een nieuwe topstructuur ingevoerd en verwacht men dat iedereen op de nieuwe manier zal gaan werken. Dit ontdekte econoom Luc-Jan Wolpert tijdens zijn onderzoek naar de interne besluitvorming over een grote reorganisatie van een multinational, in dit geval Akzo.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wolpert stelt dat bij een reorganisatie tevens onvoldoende aandacht is voor de begrippen die de kern vormen van de nieuwe structuur. ‘Als mensen niet precies weten wat wordt bedoeld met die begrippen, kan zo’n reorganisatie geen succes worden. Uit mijn onderzoek blijkt hoe belangrijk de rol van de taal is waarmee het management de oorspronkelijke innovatie tracht te vertalen naar de eigen bedrijfsorganisatie. Managers kunnen duidelijkheid geven door zorgvuldig te beschrijven wat een reorganisatie inhoudt en wat vooral niet. Die boodschap moet je dan blijven herhalen.’

Luc-Jan Wolpert wil op 3 juni aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveren op dit onderwerp.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie