'Informeer personeel bij fusies en overnames'

Interne communicatie is een belangrijke factor in het welslagen van fusies en aankopen, zo blijkt uit een Canadees onderzoek van de Jager & Co. Managers zouden hun personeel zelf op de hoogte moeten stellen van dit soort veranderingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De onderzoekers van de Jager & Co vroegen 280 managers wier bedrijf in de afgelopen twee jaar was betrokken bij een fusie of acquisitie. Volgens de respondenten kan regelmatige communicatie tussen management en personeel een zelfstandige bedrijfscultuur in de hand werken. Als managers werknemers persoonlijk inlichten over aankomende veranderingen, dan is de kans op een succesvolle transitie twee tot drie keer groter dan wanneer zij dit via de media vernemen.

Peter de Jager, directeur van de Jager & Co., meent dat bedrijven moeten uitkijken voor simpele fouten, die werknemers tegen een overname of fusie kunnen doen keren. 'Toen Air Canada bijvoorbeeld Canadian Air had overgenomen hielden ze een aparte, afgesloten ruimte voor de piloten van beide maatschappijen. Bij een fusie moet je juist mensen bij elkaar brengen. De Jager adviseert om stafvergaderingen of informatieve sessies te houden bij iedere ontmoeting over fusies of overnames, voordat deze in de pers zijn geweest. (bron: PRWeek USA)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie