Interactieve tv mag niks kosten

De Nederlandse internetter wordt ook steeds interactiever wordt met televisie kijken. Dat blijkt uit gezamenlijk online onderzoek van onderzoeksbureau Intomart GfK en het interactieve marketingbureau Bookmark.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar liefst een derde van alle ondervraagde internetters reageert wel eens op een televisieprogramma. Onder zware kijkers is dit zelfs bijna de helft. Maar het mag niks kosten.
Het populairste interactieve programma is Idols; hierop reageert (18%), gevolgd door belspelletjes (10%), de Postcodeloterijshow (8%) en het Songfestival (7%). Het reageren op tv-programma’s is het meest populair onder 35-49 jarigen. Hiervan reageert 39% wel eens.

De belangrijkste manieren om te reageren zijn telefoon (15%), SMS (14%) en e-mail (11%). Daarnaast tekent zich duidelijk een voorhoede van interactieve kijkers via nieuwe technologieën. Ongeveer 15% van de ondervraagden heeft een abonnement op digitale televisie. Het gaat hier om Casema Digitaal, Canal Plus, Mr. Zap, Digitenne, Essent Digitaal of UPC digitaal. De animo voor abonnementen op deze digitale diensten is echter minimaal. Ruim 90% geeft aan binnen een jaar waarschijnlijk of zeker géén abonnement te nemen op Digitale televisie.

De respondenten is een aantal verschillende mogelijkheden voorgehouden wat ze met interactieve televisie zouden kunnen doen. Van deze (nieuwe) mogelijkheden is “Extra informatie opvragen” met 64% het populairst. Daarna volgen zaken als “Camerastand zelf bepalen” (45%), “Verloop van het programma bepalen” (32%) en “Met afstandsbediening spel meespelen” met (30%). De belangstelling om producten te bestellen via de televisie blijft met 12% ver achter.

Over de kosten voor het reageren op televisieprogramma’s is de consument duidelijk: het mag weinig of niets kosten. Alleen bij nieuwsuitzendingen is een derde van de internetters bereid om 25 eurocent te betalen. In het geval van overige programma’s zoals charitatieve programma’s, politieke debatten, spelprogramma’s en quizzen vindt men het maken van kosten bij het reageren nog minder aanvaardbaar. Bij commercials ligt de bereidheid tot betalen het laagst. 19% zou tot 25 eurocent betalen. Jongeren vormen hier een tegenpool met ouderen, 27% (15-34 jarigen) tegen 13% onder 50+.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie