Jeroen van Koningshoven (TNT/FedEx): ‘Data zonder creativiteit is onpersoonlijk en kil’

Wayne Parker Kent The Agency interviewde voor podcast The Brief deze week Jeroen van Koningshoven, Global Manager Creative Concepts bij TNT. Het thema is in-house creatie en contentmarketing.

TNT heeft sinds een aantal maanden een in-house creatieteam dat geleid wordt door Van Koningshoven, die zowel ervaring heeft aan klant- als bureauzijde. Op de vraag hoe bureaus in het plaatje bij TNT passen, antwoordt Van Koningshoven: ‘Ik vind dat je samen moet optrekken. Dan komt er een bepaalde energie vrij waar de mooiste creaties uitkomen.‘

Wel geeft Van Koningshoven aan dat als je het vanuit een zakelijk perspectief bekijkt het soms goed is als de creatieve regie bij een merk zelf ligt. ‘Zo heb ik nu voor één merk gekozen. Hier ga ik dan ook helemaal voor. Aan de andere kant moet je wel de frisse blik van een bureau houden.’

Cultuurclash
Daarnaast spreekt Van Koningshoven over hoe het in-house creatieteam is ontvangen binnen TNT. Een soortgelijk vraagstuk is eerder besproken in The Brief met . Hij merkte een cultuurclash. Van Koningshoven: ‘Deze clash is herkenbaar en het is wederzijds. Maar dat is juist iets wat ik te gek vind.’ (...) ‘Datagedreven mensen helpen mij om een helderder beeld te krijgen van een persoon met wie ik communiceer. Maar aan de andere kant moet je ook eens over je scherm kijken en het letterlijk aan de persoon zelf vragen. Er zit altijd een emotionele component in. Je weet nooit alles. Zoals het gesprek dat iemand heeft gehad voordat hij op die knop klikt.’

Van Koningshoven sluit af: ‘Zonder technologie is creatie iets wat interessant loopt te doen. Omgekeerd is data zonder creativiteit onbeleefd en kil. Als je het samenvoegt ontstaan de mooiste dingen.’

Slow Win/Quick Loss
Het nieuws in The Brief draait deze editie om AI en advertenties, de campagne van Burger King en YouTube dat met een eigen tv-service komt. In de rubriek Slow Win/Quick Loss, waarin merken tweewekelijks een pluim danwel een tikje op de vingers krijgen, vinden we deze week een kleine bibliotheek in Oregon en ESPN. De Slow Win gaat naar de North Bend Public Library en hun educatie programma, de Quick Loss naar de valse play buttons van ESPN.

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent. Adformatie is mediapartner.

De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store met alle overige podcast apps. .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie