Maatschappelijk Verantwoord Communiceren

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De consument blijkt steeds meer bereid meer te betalen voor 'eerlijke producten'. Ook de medewerker wil zich graag inzetten voor een verantwoorde bedrijfsvoering. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is tegenwoordig dan ook een belangrijk onderdeel van je reputatie-management. Maatschappelijk verantwoorde stappen worden breed uitgemeten in de pers.
Steeds meer critici vragen zich echter af hoe valide al die claims zijn. En of deze claims enigszins stroken met de rest van het bedrijfsbeleid, bijv. met productie-processen en grondstoffen. In feite of bedrijven nu werkelijk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, of vooral Maatschappelijk Verantwoord Communiceren.

Ook afgelopen week waren er weer een aantal grote bedrijven in het nieuws met hun maatschappelijk verantwoorde acties. Een viral van en de Amerikaanse milieuorganisatie : de . kiest voor theeproductie met . Klinkt perfect toch? Ik weet wel waar ik voortaan mijn thee en koffie ga halen. Tenzij.. ik inderdaad straks door het MVO bos de bomen niet meer zie staan.
In de USA is daar onlangs een keurmerk voor opgericht, :

How do you tell the difference between a 'good company' and just 'good marketing'?
B Corporation, setting the standard for social and environmental performance.

Een goed idee om in Nederland voort te zetten? Vraag is dan wie dit zou moeten initieren, en welke criteria dan moeten gelden. De B Corporation bijvoorbeeld is opgericht door... een aantal bedrijven. Daar krijg ik dan toch weer niet helemaal een goed gevoel bij. Maar misschien is dit wel helemaal niet nodig, en moeten we juist elke (kleine) stap richting een beter MVO-gericht beleid gewoon toejuichen? Of beter nog: herkent de consument uiteindelijk vanzelf wel de organisaties die oprecht verantwoord bezig zijn?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie