Mediacorruptie is wereldwijd probleem

PR Week UK meldt deze week dat mediacorruptie en betalen voor redactionele aandacht een wereldwijd probleem is. Dat blijkt uit een onderzoek van de International Public Relations Association.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vooral in Centraal- en Zuid-Amerika zijn deze onethische praktijken aan de orde van de dag, op de voet gevolgd door Zuid- en Oost-Europa. Voor het onderzoek werden bijna 250 PR-professionals uit de hele wereld ondervraagd.

Het is algemeen bekend dat betaalde artikelen veelvuldig voorkomen in delen van Oost-Europa en vooral in Rusland, maar uit de studie blijkt dat deze vorm van mediacorruptie in het merendeel van de onderzochte landen voorkomt.

Bijna tweederde van de respondenten in Oost-Europa (63 procent) gaf aan dat betalen voor artikelen normaal is in hun omgeving. 17 Procent gaf toe dat omkoping in Centraal- en Zuid-Amerika vaak of altijd gebeurd.

De meest voorkomende praktijken zijn:

- journalisten die vragen om extraatjes voordat ze een artikel publiceren

- nieuws publiceren in ruil voor betaalde advertenties

- advertorials ‘vermomd’ als redactionele stukken

- media die betalingen ontvangen om bepaalde verhalen juist niet te plaatsen

De studie werd uitgevoerd in het kader van de internationale campagne van de IPRA voor mediatransparantie, die vorig jaar werd gelanceerd naar aanleiding van enkele vage praktijkene in Rusland.

Volgens voormalig president van de IPRA, Alasdair Sutherland, is het idee een handvest voor de media te creëren. ‘Door media onder druk te zetten, kunnen we journalisten en adverteerders overtuigen advertenties niet als artikelen weer te geven. Adverteerders zouden dan moeten aangeven dat zij niet willen adverteren in media die niet meewerken aan het handvest.’ De IPRA wil het handvest volgend maand lanceren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie