Merk blijven op internet

Stelt internet werkelijk zulke revolutionair andere eisen aan merken, zoals Web-ontwerpers graag prediken? Nauwelijks, zo blijkt uit (tien) basisregels voor een efficiënte, merk-waardige omgang met internet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Merkenwetten en -technieken gelden ook op internet. Ook op internet betekent de goede merknaam tegelijkertijd een concurrentievoordeel en een verplichting. Merken moeten hun optreden, prestaties en producten, ook op het Web, zélf bepalen en overeenkomstig het beeld dat van het merk bestaat doorvoeren. Ook online moeten klanten rond merken worden verzameld. Uit deze fundamentele inzichten vloeien andere, belangrijke regels voor merken op internet voort.

Bijvoorbeeld: internet is geen vrijbrief om af te wijken van merkrichtlijnen, omdat het medium ‘zo anders’ is. Merken moeten ook op internet onderscheidend zijn en hun optreden zélf bepalen. Ze moeten zich niet laten verleiden tot idiote afkortingen, niet-functionele Webkunstjes of zich ineens jong gedragen omdat het medium jong is. Een belangrijke gewetensvraag is: zou ik elders hetzelfde doen? Designer Joop! zou in zijn luxe shops nooit low-budget recepten verspreiden. Waarom op zijn website dan wel? (marketing journal, 2/2000)

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie