Nederland pakt slechts drie Cyber Lions in Cannes

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Geen Cyber Goud of een Grand Prix voor Nederlandse bureaus dit jaar. Wel twee Zilveren Leeuwen en een Bronzen Leeuw en daarmee doen we het binnen de niet al te best in Cannes. SkipIntro en Tribal DDB pakten Zilver en 2009 kreeg brons. Wel werd drie keer een Grand Prix - de allerhoogste onderscheiding binnen de Cyber Lions - uitgereikt. Wat kunnen we leren van deze Grand Prix winnaars?

Nederland in bleek zonnetje
Nederland, dat internationaal toch bekend voor ons hoogstaand interactieve werk, liet gisteren net als vorig jaar een magere score zien. Zeker in vergelijking tot ons buurland België en Zweden die respectievelijk zes en tien leeuwen binnenhaalden. De Verenigde Staten en UK sleepten de meeste prijzen binnen.

SkipIntro won net als bij de SpinAwards met haar ‘’-campagne voor het Rijksmuseum. Tribal DDB werd eveneens met zilver bekroond voor haar Philips ''-campagne. Nieuwkomer 2009 werd beloond met brons voor de ‘’-campagne voor Wieckse Witte. 2009 Won begin deze week ook een bronzen Direct Lion voor Adobe ‘CS4 Trojan Horse’.

De mooiste baan van de wereld
Er werden drie Grand Prix uitgereikt. De eerste ging naar het Australische bureau Cumminsnitro uit Brisbane voor ‘’. Deze interactieve campagne werd uitgevoerd in opdracht van het Bureau voor Toerisme in Queensland. Via Social Media sites als Twitter, Facebook, YouTube en MySpace werden oproepen geplaatst voor een vacature bij het toerismebureau. De beste kandidaat mocht werken op de mooiste locatie van de wereld: The Great Barrier Reef. De campagneresultaten zijn indrukwekkend en leverde ruim 36.000 kandidaten op uit 200 landen. De campagnesite werd 6,8 miljoen keer bezocht met een gemiddelde verblijfstijd van 8,6 minuten. De campagne kostte $ 1,2 miljoen en leverde naar schatting $ 100 miljoen dollar aan mediawaarde op.

The Connected Car
De tweede Grand Prix voor online advertising ging naar AKQA London voor de ‘’-campagne die ze voor Fiat ontwikkelden. Deze campagne ging veel verder dan een website, Facebook applicatie of een game. AKQA ontwikkelde een product voor Fiat, waarmee bestuurders konden zien hoe eco-bewust ze rijden. Daadwerkelijke informatie over rijgedrag - zoals acceleratie, schakelen en snelheid – wordt via Fiat’s Blue&Me (in-car Bluetooth systeem) ingeladen op een USB stick. Vervolgens analyseert een internetapplicatie de data op je computer. Hoe efficiënter je rijdt, des te hoger je eco-beoordeling. Deze beoordeling kun je ook weer delen in een online community met andere eco-drivers. Hiermee bouwt Fiat slim aan een duurzamer merk en een lagere Co2 uitstoot. AKQA opent hiermee een nieuwe weg voor geïntegreerde campagnes en brengt het “The Connected Car” concept tot leven.

Viral Marketing is nog lang niet dood
En dat bewijst 42 Entertainment uit de Verenigde Staten met hun virale campagne ‘’. Achttien maanden voor de officiële release van de batman film The Dark Night werd een alternate reality game (ARG) gelanceerd om fans te betrekken bij twee centrale figuren uit de film: The Joker en Harvey Dent. De game nodigde fans uit om echte burgers te worden van Gotham City en hierin een rol te vervullen. Met resultaat. Via online casual games, real world events, print, mega projecties in steden, user generated content en blogs werden aanwijzingen en tips over het filmscript gegeven die collectief over de hele wereld werden opgelost. Meer dan een tien miljoen deelnemers uit 75 landen participeerden in de ARG. Mede door deze game is The Dark Night een van de meest succesvolle bioscoopfilms geworden.

Interactief Bureau van het jaar
Goodby Silverstein & Partners uit San Francisco mag zich na gisteravond het beste interactieve bureau van het jaar noemen. Dit bureau kreeg de hoogste gemiddelde score over al hun inzendingen in de categorie Cyber Lions. Nummer twee is het Amerikaanse bureau Crispin Porter & Bogusky, gevolgd door het Belgische bureau Boondoggle.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie