Netwerken tot je blauw ziet

Vitas Kersbergen: Een paar weken geleden werd ik uitgenodigd door de Brown Paper Company voor zomervaren… een avond rondvaren in de Amsterdamse grachten met genodigden, ieder uit verschillende branches en allemaal een connectie met BPC. Ondanks dat het, door een gebrek aan zon, tijdens een groot gedeelte van de tocht enigszins blauwbekken was, ging ik met enorm veel energie, nieuwe contacten en ideeën de deur uit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarom ook was ik enorm verbaasd dat een collega van mij vertelde dat steeds meer evenementen hebben te lijden onder een gebrek aan animo. Men wil niet meer betalen voor een evenement of moet zich focussen op directe business en omzet.

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij zou een tegengestelde beweging van netwerken en verbinden logischer zijn. Om er maar een politiek slogan tegenaan te gooien: Juist nu! Nieuwe contacten via netwerken en evenementen als de Top Marketing Tour van NIMA Young Professionals, het MT 500 evenement of borrels buiten jouw branche zorgen voor nieuwe zienswijzen en ideeën. Belangrijk, want de noodzaak van bedrijfsinnovatie en nieuwe marketingproposities wordt alleen maar groter door de slec…uuh uitdagende economie. Als de taart kleiner wordt maar het aantal bedrijven dat interesse heeft in die taart gelijk blijft, dan kan het flink ellebogen worden. En waarom tot bloedens toe vechten over een klein stukje zee (de zogenaamde red ocean strategy) als je met verfrissende ideeën en innovatie ook een stukje zee kan vinden waar nog niemand vist? Daar is de zee nog blauw en de concurrentie nog afwezig (de blue ocean strategy).

Tijd dus voor verbinden en contacten leggen tussen mensen en bedrijven die elkaar leuk vinden, die elkaars missie snappen en daarom elkaar kunnen versterken. Zo’n samenwerking hoeft niet meteen concreet te zijn, want als er een klik is dan komt dat (business)ei van Columbus vanzelf. Zo ook met coaching. Al jaren heb ik het geluk om ervaren mensen om mij heen te hebben die een aantal keer per jaar hun ervaringen met mij willen delen. Op het moment heb ik een Register Marketeer als coach binnen het NIMA Young Professionals Career Boosterprogramma (wat een naam! Kan dat marketingtechnisch niet korter?). In de jaren daarvoor was dat mijn oud manager van Nuon. Met een coach is de klik erg belangrijk, je moet elkaar ‘leuk’ vinden, elkaar snappen of inspirerend vinden. De basis is dus contact. Wat je uiteindelijk met elkaar bespreekt, wordt gevormd door de interactie die waardevol is voor jou en jouw coach. En net als bij netwerken komen daar verrassend leuke connecties en verbindingen uit. En laat nieuwe verbindingen nu juist al eeuwenlang de bron zijn voor nieuwe inzichten en proposities!

Niet voor niets is ‘monosynaps’ een graag gehoord scheldwoord onder doctoren. Iemand die in zijn hersenen maar 1 verbinding heeft, is niet bepaald Einstein. Diegene die daarentegen nieuwe verbinden legt, dingen en mensen verbindt die voorheen niet verbonden waren, zal vroeg of laat een verbintenis maken die zijn business wegleidt van de rode oceaan naar een blauwe. Het is dus tijd om te netwerken tot je blauw ziet, want op een blauwe oceaan is het rustig vissen. En als je geluk hebt, schijnt de zon!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie