Océ zoekt meerwaarde in dienstverlening

Het zijn turbulente tijden voor Océ, zo op het eerste gezicht. De markt voor kopieerapparaten en printers is meer verzadigd dan ooit. Een paar Japanse fabrikanten hebben de moordende concurrentie niet overleefd en zelfs bij marktleider Xerox hangt de stormbal hoog in top.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook bij Océ zelf hebben ze net een grootscheepse reorganisatie achter de rug. Onderzoeksbureau Dataquest bestempelt in een sectorrapport Océ echter als ‘the best kept secret in the industry’.

Gido van Praag, internationaal marketingmanager van Document Printing Systems, de grootste van de drie strategische business units van Océ meldt deze maand in het Tijdschrift voor Marketing dat de fabrikant zich steeds meer ontpopt tot 'een aanbieder van geïntegreerde diensten op het terrein van documentverwerking'.

Daarin gaat het niet meer om het aantal verkochte apparaten, maar om het aantal 'clicks', het totaal aan kopietjes en/of prints. 'Vroeger waren de printer- en de kopieermarkt nog verschillende grootheden, zegt Van Praag. ‘De kopieermarkt had als kenmerken een uiterst complexe technologie, hoge toetredingsbarrières en weinig spelers. Xerox, wij, en Japan Incorporated, denk aan Canon, Ricoh, Mita, Konica. Een markt met directe verkoop, hoge marges, en al met al lage operationele efficiencies. De printermarkt had andere kenmerken. Geen complexe technologie, tamelijk lage toetredingsbelemmeringen, veel meer aanbieders en lage marges. Een markt ook met meer tussenschakels in de kolom en een automatische dwang naar hoge operationele efficiency.'

Van Praag zegt dat de enige weg om te ontsnappen aan een prijzenslag gericht moet zijn op waardencreatie rond het apparaat. ‘Bijvoorbeeld via dienstverlening; we genereerden al jaren zo'n 60 procent van de omzet uit services en software en zullen dat nog verder opvoeren. En we creëren waarde via additionele softwareprogramma's. Steeds meer bedrijven zullen behoefte krijgen aan slimme softwareprogramma's om de (digitale) documentstromen eenvoudig te reguleren. Informatieverwerking is het toverwoord. Want de informatieberg verdubbelt als gevolg van de digitalisering naar schatting iedere vijf jaar.'

Nu maakt de levering van printers en digitale kopieerapparaten nog 40 procent van de omzet van Océ uit, maar in 2004 zal 80 procent van de omzet komen uit software en services.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie