Ook concurrerende bieren op Heineken-tap

Heineken is bereid zijn dominante positie op de tap vrij te geven. Als het aan de brouwer ligt, kan de consument in het café voortaan kiezen uit verschillende merken bier.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Heineken-topman Erik Korthals Altes gooit de knuppel in het hoenderhok. Als het aan hem ligt, kan de consument in elke kroeg zes concurrenten op de tap krijgen, schrijft het Algemeen Dagblad. ‘We bieden nu al de mogelijkheid om drie van onze merken pils - Heineken, Brand en Amstel - op de tap te krijgen. In de toekomst kunnen daar best concurrenten en de zogenoemde B-merken bij.'

Deze opmerking van Korthals Altes wordt door kenners van de zeer gecompliceerde horecamarkt als een doorbraak beschouwd. Tot op heden domineert een klein aantal grote brouwers de Nederlandse markt. Het gevolg is dat bijvoorbeeld de brouwers van goedkopere bieren, de zogenoemde B-merken, niet op de tap komen. Daar kan nu verandering in komen.

Heinenken-bestuurder Korthals Altes signaleert wel een aantal belemmeringen alvorens in Nederland sprake is van een geheel vrije markt. Eén van de grootste hindernissen vormen de 'bankactiviteiten' van de grote brouwers. Zo heeft Heineken voor tientallen miljoenen euro's uitstaan bij horecaondernemers. Er worden bijvoorbeeld nieuwe horecaconcepten mee gefinancierd, omdat banken dit te risicovol vinden. ‘We moeten van deze financieringsactiviteiten af', erkent Korthals Altes. ‘We brouwen bier en zijn geen bank.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie