Oplage kranten stijgt wereldwijd

Wereldwijd is de oplage van kranten in 2006 gestegen. Ook de inkomsten uit advertenties zijn toegenomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat maakte Wereldvereniging van Kranten (WAN) gisteren bekend op een congres in Kaapstad. Naar schatting 1,4 miljard mensen nemen dagelijks hun dagblad in de hand. Belgen en Finnen lezen de ochtendkrant met de meeste aandacht en tijd, respectievelijk 54 en 48 minuten lang.

Gemiddeld steeg het aantal verkochte of gratis verspreide kranten 2,3 procent. In Noord-Amerika en in veel Europese landen was de trend echter omgekeerd, ongeveer min twee procent.

De gratis dagbladen beleefden een grotere stijging dan de betaalde. De gratis kranten zagen hun aantal verspreide exemplaren stijgen met 4,6 procent. In Europa is al bijna een op de drie (31,9 procent) kranten gratis.

De krant is wereldwijd nog altijd goed voor bijna 30 procent van de reclamebestedingen. Alleen de televisie verslaat de krant met een marktaandeel van 39 procent (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie