Oplage tijdschriften 5 procent krimp

Het Oplage Instituut (Hoi) telt in 2012 883 duizend exemplaren minder dan in 2011. G+J Uitgevers en Hearst Magazines weten wél groei te laten zien.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

17,3 miljoen stuks betaalde oplage publiekstijdschriften in 2012 (alle verschijningsfrequenties ongewogen meegeteld). Dat rapporteerde Hoi dinsdag 7 mei. In 2011 waren dat er 18,2 miljoen, de totale markt daalt met 4,9 procent.

Vrouwenbladen
Niet alle segmenten dalen met een twintigste. Het belangrijke segment vrouwenbladen daalt met maar 1,4 procent. (Forse) dalers worden daar gecompenseerd door stijgers (o.a. Linda, Red en 100%NL Magazine) en vooral door introducties (o.a. Gooisch als Lifestyle en Vogue). De oplage bedroeg in 2012 2,50 miljoen, een jaar eerder was dat 2,54 miljoen.

Mannenbladen
In het mannensegment geen introducties en dat leidt tot een oplagekrimp van ruim 9 procent. De negen door Hoi getelde titels (Aktueel is inmiddels uit de markt gehaald), ‘doen’ in 2012 240 duizend stuks tegenover 264 duizend een jaar eerder. FHM, een titel van Stijl & Inhoud Media ging in 2012 het meest dramatisch onderuit, van 40 naar 23 duizend (min 44 procent). Esquire, dat van diezelfde uitgever naar Hearst ging, schrijft zwarte cijfers, van 20 naar 25 duizend. Kanttekening bij dat succes is dat de groei zat in ruim 4 duizend stuks leesportefeuille en dat wordt niet door iedere adverteerder als even waardevol gezien.

Opiniebladen
De opiniebladen dalen van 240 naar 224 duizend exemplaren. Dat is een daling van 6,8 procent. Elsevier en Vrij Nederland dalen harder dan 10 procent. Maar De Groene Amsterdammer blijft stijgen (met 4 procent naar 19 duizend) en HP/De Tijd lijkt toch baat te hebben gehad bij de gang naar de maandelijkse frequentie, het stijgt met 10 procent naar 21 duizend stuks.

RTV
Het segment RTV-bladen daalt met 8,9 procent naar 2,99 miljoen stuks (min 293 duizend exemplaren). De enige (bescheiden) groeier onder de gidsen is TVFilm, uitgegeven door Bindinc, dat naar 125 duizend gaat (+0,6 procent). Minder dan gemiddeld zijn TV Krant (Hilversumse Media Compagnie) dat 12,1 procent inlevert en uitkomt op 145 duizend en Veronica magazine dat het hardst onderuit gaat: min 12,4 procent. Dat betekent 99 duizend exemplaren minder. De oplage was in 2012 697 duizend.

Jongeren
Ook het jongerensegment heeft het moeilijk. Het ging terug van 841 duizend in 2011 naar 752 duizend in 2012. Dat is 89 duizend exemplaren minder: -10,6 procent. Dat beeld wordt wel vertekend doordat Hitkrant (ongeveer 30 duizend in oplage) niet meer in de Hoi kolommen is terug te vinden na de overname door Zpress. Bereikstitel Donald Duck verloor 5,3 procent van de oplage en ging 16 duizend stuks terug om uit te komen op 283 duizend.

Woon/tuin/dhz
De oplage van woon- en aanverwante bladen dook in 2012 onder de 2 miljoen stuks: 1,92 miljoen. Dat is een daling van 7,5 procent. Dat wordt onder meer veroorzaakt door het stopzetten van Residence, na het faillissement van Pelican Magazines. Inmiddels is duidelijk geworden dat die titel een doorstart krijgt bij Pelican Media. Landleven van Reed Business onderscheidde zich in het segment door met 16 procent in oplage te stijgen. Het ging van 106 naar 123 duizend exemplaren.

Stijgers
Van alle uitgevers van betaalde publiekstijdschriften wisten alleen G+J Uitgevers en Hearst Magazines Nederland zwarte oplagecijfers te schrijven.

De eerste pluste met 6,5 procent en zette een oplage van 653 duizend neer, 40 duizend meer dan het jaar ervoor. En dat is ondanks (inmiddels) zorgenkind Glamour dat met 18 procent daalde. Vorig jaar nog 141, dit jaar 115 duizend (min 26 duizend). Dat werd ruimschoots gecompenseerd door de introductie van Vogue (58 duizend stuks) en de spectaculaire groei van National Geographic Traveler. Dat groeide met 47 procent naar 59 duizend stuks.

De gezamenlijke oplage van de betaalde titels van Hearst groeide met 3,3 procent naar 334 duizend exemplaren. Het recent overgenomen Men’s Health is nog niet in die cijfers meegenomen. Esquire is in dit artikel al genoemd. Het is vooral Red dat het goed doet. Dat stijgt met 16,8 procent naar 61 duizend exemplaren, terwijl Elle licht stijgt en Quote op niveau blijft.

Sanoma
Terwijl ANWB Media – dankzij clubblad Kampioen - ongeveer op hetzelfde niveau blijft als vorig jaar (het zakte maar een procent en kwam uit op 3,84 miljoen), daalt Sanoma harder dan de markt. In 2011 wist de tijdschriftengigant nog 3,74 miljoen exemplaren te vermarkten, in 2012 waren dat er 3,47 miljoen: ruim 274 duizend stuks minder (min 7,3 procent). Stijgers heeft Sanoma nauwelijks te melden (Katrien, Donald Duck Extra en Pro Cycling. Een agressief introductiebeleid heeft Sanoma ook niet gevoerd. De jaaroplages van introducties Know How (een lookalike van Quest) en het zieltogende Fab (21 duizend in Q4 2012) zijn niet opgenomen in de jaarrapportage van Hoi. Onder andere Grazia, Marie Claire, Cosmopolitan, Delicious, Flair en Esta zijn titels die harder dan 10, 15 of zelfs 20 procent onderuit gingen. Esta (min 23,4 procent) is inmiddels uit de markt genomen.

Audax
Audax houdt de opgetelde oplage beter op peil dan de gemiddelde markt. Het zakte van 814 naar 797 duizend, een min van ‘slechts’ 2,1 procent. In de cijfers zitten nog wel titels die inmiddels zijn stopgezet (Aktueel en Stars). (Her)introducties als Intens en Mijn Geheim Special compenseerde het verlies bij – onder andere – Girlz (van 89 naar 72 duizend: min 18,2 procent).

WPG
Alle titels die vallen onder Weekbladpers Media, Happinez en Voetbal International daalden gezamenlijk met 6,9 procent: van 752 naar 700 duizend. Vrij Nederland, Opzij, Runner’s World en vooral J/M hadden het het zwaarst te verduren. Deze titels verloren tussen 10 en 14 procent betaalde oplage. Yoga Magazine bleef wel op niveau (58 duizend exemplaren) en Men’s Health groeide zelfs licht met 0,7 procent naar 45 duizend stuks, maar die titel is per 1 januari van dit jaar overgenomen door Hearst.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie