Programmamakers

Kan John de Mol een commercial verzinnen? En kunnen Diederick Hillenius, Lode Schaeffer of Joeri Bakker een programma bedenken?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Antwoord op vraag a: ik denk het wel.
Antwoord op vraag b: ik denk het niet.
Amsterdam wordt meer en meer de reclame- én tv-hoofdstad van Nederland. RTL schijnt nu ook te willen verkassen naar Amsterdam, nadat eerder Endemol en Eyeworks al vertrokken. IDTV en SBS zitten er al. Kortom, veel tv-mensen zitten in Amsterdam.

De reclamewereld zit ook goeddeels in Amsterdam. Komen die gasten elkaar nou nooit tegen, denk je dan. Zitten ze in andere kroegen? Hebben ze andere werktijden? Interesseert het vak van de ander ze niet?
Als reclamemakers tv kijken, kijken ze dan alleen commercials? Of zien ze ook wel eens een programma? En andersom?
Het rare is: ze hebben toch echt vaak dezelfde klanten. De grote merken willen zowel tijdens het reclameblok als binnen de programma’s communiceren.

Al die klanten zijn op zoek naar Het Idee.
Een commercial-idee. Of een programma-idee.
Dat laatste is net even lastiger. Want een programma, tja, dat is iets waar kijkers dus echt naar willen kijken. Een half uur of een uur lang. Een commercial probeer je weg te zappen, maar soms ben je te laat en dan denk je als consument: ach, best aardig. Of niet.

Stelling: reclamemakers kunnen geen programma’s bedenken.
En dat is jammer. Het zou mooi zijn als ze het eens zouden proberen. Wie weet worden ze net zo goed als John de Mol.
Voor wie het nog niet door heeft: John de Mol, oppercreatief van de lage landen, is weer in topvorm. Tien jaar na de verkoop van Endemol aan Telefonica (12 miljard in ouderwetse guldens) is ‘ie met Talpa bezig met een hernieuwde zegetocht langs de wereldzenders.

De Mol denkt altijd groot. Hij denkt echt vanuit de consument en ontwikkelt tv-formats voor een groot publiek. ‘Ik hou van Holland’ en ‘Daten in het donker’ zijn programma’s die de hele wereld over gaan. De Mol neemt weer in alle grote landen ter wereld, zoals onlangs in Rusland, belangen in producenten. En doet dus datgene waar de rest van de Amsterdamse creatieve scene vooral over praat: Nederland creatief op de kaart zetten.
Pak de gids er eens bij. Ik hou van Holland, Wie is de chef, So you think you can dance, Das je goed recht. Kunnen de veelbekroonde creatieven nou niet zulke programma’s bedenken?
Of willen ze het gewoon niet?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie