Rechter verbiedt koekjesreclame

Verkade moet na een gerechtelijke uitspraak onmiddellijk stoppen met het uitzenden van de televisiereclame voor Digestive-koekjes. De commercial van de koekfabrikant sprekend lijkt op de spot voor het snoepje Werther's Original.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Snoepfabrikant Storck had het geding aangespannen vanwege deze gelijkenis. Beide spotjes draaien om een opa en een kleinzoon, maar in de commercial van Werther's Original gedragen deze zich braaf, terwijl de grootvader en kleinzoon zich in de spot van Verkade Digestive hebberig en agressief tonen. In het spotje van Werther's Original bewaart opa het laatste snoepje voor zijn kleinzoon, maar aan het einde van de Verkade-spot blijkt de grootvader het laatste koekje triomfantelijk voor zichzelf te houden. De kleinzoon pikt dit niet waarna wordt gesuggereerd dat de jongen zijn opa met een sportbokaal op het hoofd slaat. Verkade wil met het komisch bedoelde filmpje een jonger publiek aanspreken.

Rechtbankpresident Van Maanen van de rechtbank in Haarlem heeft laten meewegen dat Storck de reclame voor de snoepjes al sinds 1992 uitzendt. De kijker zal volgens de rechter de openingsscène van de spot van Verkade meteen in verband brengen met de snoepjesreclame. Door het agressieve einde van het filmpje zou het wervende karakter van de Werther's-spot in gevaar komen. (bron: ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie