Revolutie van pc naar mobiele telefoons

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stephen Brobst gaf gisteren een presentatie over de revolutie van Business Intelligence naar Consumer Intelligence. Hij is lid van President’s Council of Advisors on Science & Technology, werkt voor het bedrijf en is adviseur van president Barack Obama. De gekozen locatie “De Haaienzaal” van de dierentuin Blijdorp is merkwaardig maar opvallend. Langs de haaien zoek ik naar de zaal.

Na een korte introductie door Hans Fons, de directeur van Teradata begint de presentatie van Stephen Brobst. Zijn manier van presenteren, namelijk erg luidruchtig en Amerikaans, bevalt me wel maar ook de inhoud is uitermate fascinerend. Iedereen vraagt zich namelijk af wat de toekomst zal brengen. Al die nieuwe technologieën en de integratie daarvan, bezorgt de gemiddelde marketing manager enigszins hoofdpijn. Hoe implementeer je dat in je strategisch plan?

Volgens Brobst wordt mobiel steeds belangrijker, zo belangrijk dat je bijna alles met je mobieltje regelt. Pc is dan verleden tijd, hij verwacht dat in 2012, 81.3 miljoen tablets verkocht worden. Vluchtvertraging wordt per sms toegestuurd maar ook inchecken doe je met je mobiel, je koopt er bijna alles mee en je regelt er bijna alles mee. Daardoor ontstaan er data, belangrijke data, voor ondernemingen. Bedrijven zien dan precies wat je doet en waar je bent en wanneer je iets doet. Dat heet Spime, een afkorting van space en time en is volgens Brobst alles behalve eng. Hoe geweldig is het dat bedrijven jouw behoeftes bijhouden en je alleen de juiste informatie verzenden. Er zijn al luchthavens die alles wat je op de luchthaven doet, bijhouden. Ze weten hoelang je uitrust, wat je koopt en waar je je bevindt.

Dat geeft de marketing manager natuurlijk ook meer tools om zijn klanten te bereiken of zelfs op de juiste tijd te motiveren tot aankoop. Zo vertelt hij dat het Amerikaanse bedrijf de gegevens van retailers gebruikt om consumenten voedingsadvies te geven. De consumenten die teveel vet eten, krijgen dan een advies om vetvrije producten te kopen. Als de consumenten deze adviezen opvolgen en dat is te zien op hun boodschappenlijst, dan krijgen ze korting op hun verzekering. Zo is Safeway joint ventures aangegaan om de data op een constructieve manier in te zetten.

Marketing is dus weer een stapje verder, van massa naar individualisme, en nu een stap dichterbij om de klant te informeren. Door de komst van internet gebruiken de consumenten de bedrijven niet meer als tussenpersoon maar als informatiebron. Bedrijven zouden dus tools moeten bieden om hun doelgroep van informatie te voorzien en dat met gebruik van mobiele telefoon. E-commerce is not, M-Commerce (Mobile) is hot.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie