Premium

Salesforce Live geeft een boeiend inkijkje in één van de grootste techbedrijven

Adformatie was aanwezig op het enorme Salesforce Live-evenement en zag veel optimisme én realisme.

Het drukbezochte Salesforce Live-evenement
Foto: Adformatie

Voor het eerst sinds 2019 organiseert Salesforce weer een fysieke editie van zijn Salesforce Live evenement in Nederland. Salesforce, uitbater van het meestgebruikte customer relationship management (CRM)-systeem ter wereld, toont partners en pers graag hoe organisaties zijn software gebruiken.

Salesforce Live staat – ook in het buitenland – bekend als een goedverzorgde dag uit voor genodigden. Met volop mogelijkheid om te netwerken, om demonstraties te volgen van Salesforce-software en om van andere organisaties te horen hoe zij Salesforce-diensten gebruiken. Na twee virtuele edities vanwege de coronapandemie is het Engelstalige evenement in levende lijve teruggekeerd in de zonnige Werkspoorkathedraal in Utrecht. Een evenement met tweeduizend bezoekers, onbeperkt eten en drinken, zwetende medewerkers in berenpakken en neergezette planten en bomen voor een ‘gezellige sfeer.’ Koren op de molen voor de ingehuurde comedian van Boom Chicago, die een stampvolle zaal aan het lachen krijgt door zijn medelijden te tonen met zowel de beren als de dorstige planten.

Salesforce is een enorm technologiebedrijf (49 duizend medewerkers in 2020) dat in de afgelopen jaren verder gegroeid is door overnames te doen. Zo telde het in 2019 omgerekend 14,9 miljard euro neer voor datavisualisatietool Tableau en werd een jaar later berichtendienst Slack ingelijfd voor omgerekend 26,3 miljard euro.

Advertentie
advertisement

‘Prik door het commerciële karakter heen’

Voor Salesforce is Salesforce Live een goede manier om een grote groep partners en klanten te informeren over zijn groeicijfers, de staat van zijn softwareportfolio en zijn maatschappelijk bewuste acties op gebieden als diversiteit en milieubescherming. Michiel van Vlimmeren (general manager Nederland Salesforce) spreekt ook vol lof over het feit dat Salesforce in diverse landen, waaronder Nederland, is uitgeroepen tot de beste werkgever. Bezoekers op de beursvloer vinden Salesforce lofzang over zichzelf ‘typisch voor een Amerikaans bedrijf’ en ‘wel heel erg commercieel’, maar tegelijkertijd ook terecht. Zo zegt een partner die niet met naam genoemd wil worden dat Salesforce niet alleen práát over inclusiviteit en diversiteit, maar hier ook echt werk van maakt. Een klant van het bedrijf vertelt: ‘alle mensen die ik ken die bij Salesforce werken, zijn erg tevreden over hoe het bedrijf met ze omgaat.’

Op de beursvloer staan 23 klanten van Salesforce, waaronder TomTom, Quooker, Philips, KWF, KPN, FedEx en The Student Hotel. Via compacte stands en presentaties in een grote zaal informeren zij hun (con)cullega’s over werk waar zij trots op zijn. Werk dat vaak gebruikmaakt van Salesforce-software. ‘Prik door het commerciële karakter heen’, vertelt een partner op de beursvloer. ‘Ik ga al jaren naar Salesforce Live-evenementen in verschillende landen en ze zijn in grote lijnen hetzelfde. Salesforce vindt het heel belangrijk om uit te stralen hoeveel waarde het toevoegt aan bedrijven, ook om te bewijzen dat zijn prijzige software het geld waard is. Daar ben ik als partner van overtuigd, ik kom hier vooral om te netwerken met klanten.’

Lessen van KWF

Salesforce laat geselecteerde organisaties hun verhaal niet alleen op de beursvloer maar ook op het grote podium vertellen. Zo demonstreert KWF Kankerbestrijding een app die het samen met Salesforce ontwikkeld heeft. Met de app kunnen Nederlanders vanaf de bank digitaal collecteren, maar ook straten in de buurt claimen die zij met een deur-tot-deur-collecte willen lopen. Het idee voor de app is ontstaan omdat KWF – net als veel andere goede doelen – moeite heeft om collectanten te werven, die cruciaal zijn voor de financiering van de KWF-organisatie. De lessen van KWF voor vakgenoten: vraag jezelf goed af wélk probleem je wil oplossen, experimenteer met een paar collega’s met ideeën om tot een scherp concept te komen, creëer een minimable viable product en overtuig je management om door te kunnen met de verdere productontwikkeling.

Ook bedrijven als Rituals, KPN en Deloitte vertellen een doorgaans stampvolle zaal over softwarevernieuwingen met een haakje naar Salesforce. Andere bedrijven geven veelal samen met Salesforce presentaties in breakout rooms, bijvoorbeeld hoe TomTom effectiever werkt dankzij Slack en hoe FrieslandCampina zich van B2B naar B2B2C beweegt via Salesforce-software. Het commerciële karakter is duidelijk zichtbaar, maar de meeste aanwezigen zeggen waardevolle inzichten op te doen. Een Engelse man die volop meeschrijft zegt: ‘Na twee jaar thuiswerken en videobellen is een live vraag-en-antwoordsessie met vakgenoten echt wel weer fijn’.

Virtual Reality en NFT's

Salesforce ziet echter net als concurrenten Microsoft en Meta dat hybride werken de toekomst is. En dus grijpt het bedrijf zijn fysieke evenement aan om meer te vertellen over zijn Virtual Reality-software (VR) die ‘mensen samenbrengt in de metaverse als ze elkaar niet face-to-face kunnen ontmoeten.’

Er gaat ook aandacht uit naar wat Salesforce de NFT Cloud noemt. Een naam die bij een deel van de aanwezigen meer vragen dan antwoorden roept. Salesforce laat klanten via hun CRM NFT’s maken – digitale eigendomsbewijzen van bijvoorbeeld een afbeelding. Zo’n afbeelding is vervolgens te verkopen via de webwinkel van het met merk. Volgens Salesforce kan deze strategie een ‘brug slaan tussen fysieke en digitale ervaringen’.   

Just Eat Takeaway zet in op personalisatie

Just Eat Takeaway haalt ook voordeel uit de diensten van Salesforce, zegt Nick Peng. Hij is Global Head of CRM bij Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van onder meer Thuisbezorgd.nl. Op Salesforce Live geeft Peng een presentatie over hoe zijn team van dertig collega’s wereldwijd tientallen miljoenen klanten bedient. De CRM van Just Eat Takeway zet in op verdere personalisatie van de customer journey door betere aanbevelingen voor eten te geven.

In een toelichting na de presentatie legt Peng uit dat honderd procent accuraat voorspellen niet mogelijk is, maar dat Thuisbezorgd dankzij een combinatie van slimme software en knappe knoppen wel steeds beter passende aanbevelingen kan doen. De ene klant blijkt gevoeliger voor gratis bezorging, de ander voor korting op een volgende bestelling of juist een suggestie om Indiaas eten uit te proberen. Betere personalisatie kan Thuisbezorgd en aangesloten restaurants meer omzet opleveren. 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie