Slechts éénvijfde van bedrijven is e-visionair

Ongeveer 20 procent van de Nederlandse bedrijven mag zich ‘e-visionair’ noemen, blijkt uit de eerste eBenchmark van InSites Consulting, Emerce en Adfo Web.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat wil zeggen, bedrijven die veel nieuwe technologieën hebben, die integreren in hun bedrijfsprocessen en veel ervaring hebben met e-business en e-marketing. Nog eens 22 procent is ‘e-doer’; zij doen minder hoge investeringen maar hebben al wel de nodige ervaring met online marketing.
Naast de twee toonaangevende segmenten onderscheidt het onderzoek ook twee minder actieve groepen. De ‘e-followers’ (27 procent) die weliswaar een online strategie in het businessplan hebben opgenomen maar er nog niet in geslaagd zijn denken in doen om te zetten. Zij hebben beduidend minder ervaring met bannering, SMS-campagnes of e-mailings. Het zijn vaak kleine tot middelgrote bedrijven, terwijl e-doers en e-visionairen vaak grote ondernemingen zijn met in 28 procent van de gevallen meer dan 1000 werknemers. De vierde groep, de ‘e-laggards’, loopt op online gebied echt achter. Ze hebben niet geïnvesteerd in nieuwe technologie, hebben amper marketingacties op internet uitgevoerd en internet maakt totaal geen deel uit van de strategische plannen. Laggards zijn ook niet overtuigd van het nut ervan: nog geen één op de tien bedrijven ziet het belang van een uitgekiende e-marketingstrategie.
Als meest positieve effect noemen bedrijven de verbetering van hun innovatiekracht en versterking van klantenrelaties en concurrentiepositie. Direct impact op omzet of winstgevendheid wordt veel minder aangehaald als resultaat. Zeven van de tien ondervraagde managers noemt e-inspanningen absolute noodzaak omdat de concurrent ook aan e-marketing doet.

Soorten acties
E-mailings zijn op dit moment de meest gebruikte online marketingacties. Van de ondervraagden heeft 73 procent hier ervaring mee, terwijl 57 procent een eigen e-mailnieuwsbrief heeft en de helft aan bannering doet. Buttons (44 procent) en minisites (42 procent) komen op de vierde en vijfde plaats. Met e-couponing (11 procent) en sms-campagnes (12 procent) is duidelijk minder ervaring. Uit eerder onderzoek van InSites blijkt overigens dat surfers een voorkeur hebben voor e-mail, e-couponing en wedstrijden
Overigens kunnen bedrijven via de sites van de Emerce, Adfo Web en InSites Consulting met behulp van een aantal vragen een kleine benchmark uitvoeren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie