Strategie en executie moeten veel dichter op elkaar zitten.

Bedrijven moeten niet alleen anders leren denken, ze zullen ook anders moeten werken. En ook dat begint bij de boardroom.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal’ - Albert Einstein

Door: Patrick Ruijs*

De noodzaak voor transformatie staat in iedere boardroom op de agenda. Iedereen ziet dat je nu in actie moet komen om je organisatie aan te passen aan de nieuwe digitale realiteit. Toch blijven bedrijven zitten op een vulkaan en denken dat, wanneer niemand beweegt, die vulkaan niet tot uitbarsting komt. Waarom lukt het veel ondernemingen niet radicale verandering in gang te zetten?

The best way to kill an idea is to bring it to a (boardroom) meeting. Slechts 15% van Nederlandse corporate leiders vindt dat ze goede ideeën hebben, blijkt uit onderzoek van PA consulting. Dat is best schokkend, zeker ten opzichte van landen als Duitsland (36%) en Zweden (40%). Mede door onzekerheid en angst voor ‘duur falen’ worden ideeën meestal in de eerstvolgende vergadering alweer van tafel geveegd. Daar komt bij dat managers gemiddeld maar drie jaar op een functie zitten. Net niet lang genoeg om echt een radicale verandering in gang te zetten, laat staan deze verandering te managen en te realiseren in de haarvaten van de organisatie.

Verbeeldingskracht
Laten we dus starten met een idee, een richting, een scherpe visie. Geen visieloze visies waarbij we alleen maar persoonlijk, toegankelijk en deskundig voor onze klanten willen zijn. Voor verandering is meer ambitie nodig en zullen we de verbeeldingskracht weer aan de macht moeten brengen. Waarin kunnen we de beste in de wereld worden? Waar kunnen we echt nieuwe toegevoegde waarde voor onze klanten bieden? Hoe definiëren we ons werkterrein op nieuwe manieren? Op dit vlak kunnen we leren van de Tesla’s (‘…een radicale energietransitie teweeg brengen...’) en Uber’s (‘…mobiliteit zo gemakkelijk als water uit de kraan…’) van deze wereld.

Verandering is vooral een kwestie van doen. Een hoog ambitieniveau geconcretiseerd in een scherpe visie en missie zorgt voor richting, enthousiasme en energie binnen de organisatie. Het stimuleert mensen om nieuwe dingen te proberen en schept zo een kader voor verandering. Maar bedrijven moeten niet alleen anders leren denken, ze zullen ook anders moeten werken. En ook dat begint bij de boardroom. Veranderen van de organisatie begint namelijk meer dan ooit met ondernemerschap. De handen uit de mouwen steken dus. En ook daar kun je prima KPI’s op zetten om het gevoel van controle te houden. Ik sprak laatst een manager die nog maar één KPI voor zijn team had geformuleerd; in zijn geval het aantal doorgevoerde verbeteringen in de online omgeving. Dat was er gemiddeld één per maand en na twee jaar waren dat er 150(!) per maand. Dat die veranderingen leiden tot hogere klanttevredenheid en meer verkoop was voor iedereen zo logisch als wat.

Continu blijven leren, veranderen en verbeteren
We zijn van oudsher opgevoed met het opstellen en uitwerken van een strategie om die vervolgens in een aantal stappen uit te voeren. Het schetsen van de waarheid voor de komende drie tot vijf jaar. Dat is vandaag de dag onzinnig. Tegen de tijd dat een strategie geformuleerd is, is die alweer achterhaald. Strategie en executie moeten nu dus veel dichter op elkaar zitten. Iteratief en continu. Organisaties moeten wel strategische scenario’s blijven schetsen, maar ook meteen een items uit die scenario’s oppakken en aan de slag gaan. En dan blijven leren, veranderen en verbeteren. Op alle niveaus en in alle werkterreinen steeds strategie en executie combineren. Dat moet je blijven aansturen en faciliteren.

Laten we dus voortaan met elkaar wat minder de status quo managen. Geef verbeeldingskracht wat meer ruimte in de boardroom. Zet meer zaken in gang. Blijf meten, maar denk na over de metrics. Acteer continu op het spectrum tussen strategie en executie. Dan word je misschien de pionier of wereldveroveraar die je graag wilt zijn. Veel succes!

*Patrick Ruijs is Managing partner VODW


PS: Om te toetsen hoe het met het ambitieniveau van uw huidige missie is gesteld moet u zeker even van ‘Weird Al’ Yankovic bekijken!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie