Waar blijft het boerenverstand in marketing, sales, design en communicatie?

Voor mij als marketeer is reizen met het openbaar vervoer een permanente bron van inspiratie want je ziet en hoort nog eens wat en je komt op ideeen voor diensten, producten of op stof voor het schrijven van een artikel als dit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In dit geval bracht mijn reis met de ICE naar Zwitserland mij weer eens bij hoe handig het kan zijn om je boerenverstand te gebruiken wanneer je bezig bent met design, sales, marketing en communicatie.

Dat klinkt logisch maar dat is het niet, want ik zie elke dag voorbeelden van het feit dat we ons boerenverstand met zijn allen dus niet gebruiken.

Allereerst een voorbeeld op het gebied van design: Het prachtige interieur van de ICE, mooie materialen en een chique uitstraling maar met veel te weinig ruimte voor koffers en andere grote bagage en dat is toch wat internationale reizigers meestal bij zich hebben. En als je je bagage al wel kwijt kan in het rek boven je hoofd, dan verduister je daarmee je eigen zitplaats. Want de verlichting bevindt zich boven dat bagagerek...........

Een ander voorbeeld, ook op het gebied van design: Op station Utrecht Centraal hangt een enorm bord waarop alle vertrekkende treinen aangegeven zijn maar het bord hangt met zijn rug tegen de wand en het is daardoor alleen maar zichtbaar als je er recht voor staat. Hoe zou zo'n bord er nou bij hangen wanneer je wel je boerenverstand zou gebruiken? Nou dat heb ik dus gezien in Zürich want daar hangt het dwars in de stationshal zodat je het overal kan zien en lezen.

En tenslotte een voorbeeld qua communicatie: Het gebeurt helaas maar al te vaak dat er vertragingen zijn wanneer je in Nederland met de trein reist en juist op die momenten laat de informatievoorziening richting de reizigers te wensen over. Nu is een adequate informatievoorziening richting de reizigers wat mij betreft in het algemeen al een gemiste kans voor de NS maar in geval van verstoringen laat men daar helemaal wat liggen. En zo ingewikkeld hoeft het ook hier helemaal niet te zijn want wat zegt het boerenverstand in deze en wat doet men in zowel in Duitsland als in Zwitserland? Daar wordt onder alle omstandigheden bij elk station omgeroepen welke aansluitende treinen vertrekken en wordt erbij verteld vanaf welk perron ze vertrekken. Als dat al ooit gebeurt in een Nederlandse trein dan is dat een initiatief van de individuele conducteur, met een goed boerenverstand, maar niet van de spoorwegen zelf.

Maar wat heeft dit nu met marketing en sales te maken? In mijn ogen heel veel of misschien wel alles. Want doordat je als bedrijf je boerenverstand niet gebruikt, doordat je niet of onvoldoende kijkt of luistert naar wat je klanten willen (met koffers op reis gaan, zo vreemd is dat toch niet), doordat je hen niet de informatie biedt waar ze behoefte aan hebben, ben je simpelweg niet slim bezig met je marketing en al helemaal niet met sales. En zo laat je laat kansen liggen, kansen die je geld kosten en die je, in het ergste geval, klanten kosten. Dus gebruik dat boerenverstand, we hebben het namelijk allemaal want we zijn allemaal zelf ook klant, gebruiker, reiziger.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie